حکم حج با پول حرام!

کد خبر: 29588
اگر حج در سال‌های قبل بر او واجب و مستقر نشده و یا مال حلالی از وی باقی نمانده است، نیابت واجب نیست.
وارث: یکی از سوالات مطرح در خصوص حج اینکه ، اگر فردی قبل از مرگ برای حج ثبت‌ نام کند، اما می‌دانیم تقریباً تمام اموال او از حرام بوده است، اکنون چه وظیفه‌ای در برابر حج نیابی از ایشان داریم و در ضمن، تکلیف اموالی که به ارث رسیده چیست؟

1. اگر حج در سال‌های قبل بر او واجب و مستقر نشده و یا مال حلالی از وی باقی نمانده است، نیابت واجب نیست.

2. اگر یقین دارید که همه اموال پدر از مال حرام است، چنانچه صاحب آنها را می‌شناسید، آن اموال را به آنان برگردانید و اگر صاحبان آنها را نمی‌شناسید و یا دسترسی به آنان امکان ندارد، این اموال را از طرف آنان به فقرا صدقه دهید.

 

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:


حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):

در فرض سوال اگر حج در سال‌های قبل بر او مستقر نشده نیابت لازم نیست و اگر یقین دارید که همه اموال او از مال حرام می‌باشد لازم است اگر صاحب آنها را می‌شناسید آن اموال را به آنان برگردانید و اگر صاحبان آنها را نمی‌شناسید و دسترسی به آنان امکان ندارد، این اموال را از طرف آنان به فقرا صدقه بدهید.

 
حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

در صورتی که تمام اموال از راه قاچاق مواردی که شرعاً حرام است بوده، باید تمام مال حرام را اگر صاحبانشان را می‌شناسند به صاحبانشان برگردانند و اگر نمی‌شناسند رد مظالم بدهند و حج واجب نیست.

 
حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی):

چنانچه یقین داشته باشد فیش حج از مال حرام تهیه شده است تصرف در آن جائز نیست و چنانچه مالک اصلی آن را نشناسد، در حکم مال مجهول المالک است

  /ف.م214