حجت الاسلام سعیدیان: دلایل غربت اهل بیت (ع)
غربت اهل بیت(ع )
تاریخ زندگی اهل بیت علیهم السلام یکی از بارزترین نکاتش غربت اهل بیت علیهم السلام است. چه از زمان بعد از رحلت پیامبر عظیم الشان اسلام صلی الله علیه و آله و فی الحال در دوران غیبت وجود نازنین حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه، این خاندان وجودشان با غربت پیوند خورده است.
یکی از بزرگان می گوید: یکی از ایرادات جامعه شیعه این است که خیلی محصور در گذشته است و غالبا به گذشته می اندیشد ولی برای آینده برنامه ای ندارند که در ظهور حضرت تعجیلی بشود. اگر هم برنامه ای داشته باشیم به خاطر جوی که در جامعه مان است ممکن است انگی به ما بخورد. باید نگاهی بکنیم که چه شد این خانواده غریب شدند و غریب هستند.
باید به نتایجی برسیم تا اگر ضعفی در خودمان یا در خانواده مان است برطرف کنیم. ما زمینه ساز غربت امام زمان عجل الله تعالی فرجه نباشیم. اشتباهی که در بین ما ایجاد شده است این است که هیئت هدف شده است و یک سری ها "هیئت باز" شده اند. در حالیکه ما اینجا نیامده ایم که گریه کرده باشیم، عزاداری کنیم که عزاداری کرده باشیم. ما آمده ایم محفلی برپا کنیم که به واسطه آن محفل، یک قدم در زندگیمان جلو برویم. واجبات را رها کرده ایم و به مستحبات توجه می کنیم. کامل و درست در خانه اهل بیت علیهم السلام بیاییم.
جامعه اسلامی بالاخص جامعه شیعه در گذشته یک چیزی را برای خودش مشخصاً مشخص نکرده است و دقیق به آن نپرداخته است و آن هم این است که دقیقا مشخص نکرده است در جبهه حق است یا در جبهه باطل. دنبال یک راه سومی می گردد در حالی که راه سومی وجود ندارد. یا حق است یا باطل است. این مسیر وسطی که شیطان می خواهد برای ما ایجاد کند خیلی خطرناک است. نتیجه اش این می شود که ثابت قدم در مسیر حق نیستیم. اهل بیت علیهم السلام درباره جامعه شیعی می فرمودند: جوامع شیعی دچار تزلزل هستند یعنی دورنگی دارند.
امیرالمومنین علیه السلام درباره دوره آخرالزمان می فرمودند: زمانی بر امت من می آید که مردم آن قدر سست قدم هستند که هر چه دعا کنند خدا دعایشان را مستجاب نمی کند. چون تکلیفشان با خودشان مشخص نیست. ما یا با خدا هستیم یا با شیطان هستیم. یا با امام حسین علیه السلام هستیم یا با دشمن امام حسین علیه السلام هستیم. ما برای هزینه کردن حاضر نیستیم تکلیف خودمان را معین کنیم. اینکه هر جا دین به دردمان خورد با آن هستیم و هر جا به دردمان نخورد آن را رها کنیم نمی شود.
دلایل عدم حق پذیری
1)
محبت شرطی
دلایلی که موجب می شود از جبهه حق دور شویم و عدم حق پذیری ما یکی اش این است که عشق ما به اهل بیت علیهم السلام عشق مشروط است. بدون شرط نیست. یعنی ما این خانواده را شرطی می خواهیم. یعنی تا وقتی چاکر آن ها هستیم که صدمه ای به دنیای ما نخورد. اما اگر به ما بگویند این خانواده حاجتی نمی دهند و بالعکس تو باید هزینه پرداخت کنی کسی هزینه ای پرداخت نمی کند. امام علی علیه السلام فرمودند: شیعیان ما کسانی هستند که می آیند و وجودشان را بذل ولایت ما می کنند.
ما توقع داریم ائمه علیهم السلام به ما توجه کنند. یکی از دلایل فرمودند این است که در خانه اهل بیت علیهم السلام شرطی می رویم. تا زمانی پای اهل بیت علیهم السلام هستیم که برای ما چیزی داشته باشند.
حضرت امام رحمت الله علیه می فرمودند: خدا وکیلی هیچ کبوتری عاشق کفترباز نیست، این ها اگر روی بوم می آیند و جَلد این بام می شوند بخاطر این است که چیزی گیرشان می آید. اگر آب و دانه را بردارند می روند، ارادتی به کفترباز ندارند. بعد امام می فرمود: عشق بیشتر ما به اهل بیت علیهم السلام عشق کبوتری است. یعنی آن جایی که بنا شود برای دین و اهل بیت علیهم السلام هزینه کنیم دیگر پای حق نیستیم.
من نمی گویم حاجت نخواهیم، می گویم برای حاجت بخواهید. امام صادق علیه السلام فرمودند: در محبت به ما سه گروه هستند. یک گروه ما را برای دنیا می خواهند یک عده ما را دوست دارند چون از آن دنیا می ترسند. هر دو مورد خوب است ولی عالی نیست. این ها محبت عوامی است. خواص می گویند اهل بیت علیهم السلام چه می خواهند ما هم همان را می خواهیم. ما می خواهیم به اهل بیت علیهم السلام دچار شویم. کسانی که برای حاجت می آیند بد نیست اما محبت خواص نیست.
امام صادق علیه السلام فرمودند: خواص کسانی هستند که ما را برای خودمان می خواهند. ما اگر اهل بیت علیهم السلام را برای خودشان نخواهیم آن جایی که باید جان فشانی کنیم نیستیم. لذا علی بن موسی الرضا علیه السلام فرمودند: شما قلبتان در محبت ما یا مشغول دنیا است و یا مشغول عقبی است. فرمودند: هر دوی آن ها خوب است. اما فرمودند: قلب متعالی در محبت اهل بیت علیهم السلام دلی است که همه حواسش به مولا است. حالا اگر حاجتش را دادند بگوید: الحمدلله و اگر ندادند هم الحمدلله بگوید.
2)
عدم شناخت دین
دومین دلیلی که جریان حق را انتخاب نمی کنیم این است که دین شناسی ما ضعیف است. در این جامعه امروز که اینترنت و ماهواره در دسترس همه است و شبهات خیلی زیاد است چند نفر از ما می توانند از دین در مقابل شبهات دفاع کنند؟
امام جواد علیه السلام فرمودند: در آخرالزمان امام بالای سر مردم نیست. نسبت به این دین شبهه زیاد می شود و مردم هم متحیر می شوند. فرمودند: بدانید در آخرالزمان فضیلت عالم به ولایت ما در مقابل عابد مثل تمام ستارگان است به کورسوی نور. یعنی اگر تو دینت را درست بشناسی ولو نماز شب هم نخوانی خیلی نباخته ای. تو فهم و دانایی را به دست آورده ای. آن کسانی که ادعای دین درست را می کنند دین درشت را داد می زنند.
/1102101304