حجت الاسلام مرادی: برای نصرت به قیام امام زمان(عج) باید آماده شویم+گزارش تصویری
در ادامه خبر متن سخنان حجت الاسلام شهاب مرادی را می خوانید:
تعظیم شعائر اسلامی اهمیت زیادی دارد
اصلی ترین جشن ها در روزگار ما همین جشن نیمه شعبان است. برگزاری خیابانی و مردمی جشن های نیمه شعبان خیلی مهم است. آدم کم ارادت به اهل بیت علیهم السلام نیز در جامعه ی ما وجود دارد، کم هستند اما صدایشان بلند است. اگر یک رسانه 4 یا 5 نفری دست گروهی باشد که نسبت به شیعه علاقه نداشته باشند، 10 جور گزارش برای زدن امر مثبت انجام می دهند اما اگر بزرگ ترین مجموعه های رسانه ای دست بچه های متدین باشد، کم ترین عکس العمل را نسبت به تعظیم شعائر یا اقدام متقابل انجام می دهند. مثلا درباره ی بلاهایی که در روز 13 به در، بر سر طبیعت می آید، هیچ سخنی نمی گویند اما همین ها در کانال های تلگرام تصویر چند لیوان روی زمین را می گذارند و داد سخن می آورند که قامتی خم می شود، خب روزهایی که شما در ساندویچی ها یا بستنی فروشی ها می روید، قامتی خم نمی شود؟
جشن خیابانی، چراغانی برای نیمه ی شعبان مهم است. کسی که در شب نیمه شعبان صحبت از اسراف می کند، در روزهای دیگر اصلا صحبت از انرژی و.. نمی کند و دغدغه اش نیست، فقط در شب نیمه شعبان یا ایام محرم این صحبت ها می شود.
نگذاریم سلام به سه امام معصوم علیهم السلام بعد از نماز از بین برود
دانشجویان توجه کنید که برای مردم کلاس عربی نمی گذاریم. این که بعد از نماز، سلام بر امام حسین علیه السلام و حضرت ابوالفضل علیه السلام می دهیم، هر طور بگویید، این سلام می رسد، بعضی ها ملالغتی هستند و به اینها ایراد می گیرند که حال اگر اعرابش اشتباه باشد، ایرادی دارد؟ نکته ی دوم، این که بعد از نماز سلام به امام حسین علیه السلام و بعد به سمت مشهد، سلام به امام رضا علیه السلام و بعد رو به قبله سلام به امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف را به هر عبارتی بگویید، صحیح است. خوب است که عبارت های ساده گفته شود، نه عبارت های سخت، گفتن "السلطان یا اباالحسن یا علی ابن موسی الرضا" این سلام کافی است یا سلام به امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف، بگویید: "السلام علیک یا صاحب الزمان السلام علیک یا شریک القرآن، یا امام الانس و الجان".
حال اگر دو اشکال اعرابی داشته باشد ایرادی ندارد، اشکال اینجاست که بعضی از ما طلبه ها این چیزها را دست و پاگیر می کنیم. حال چرا به امام صادق علیه السلام سلام نمی دهیم؟ شیعه ارکانی دارد. سلام به امام حسین علیه السلام، پایه ی هویتی شیعه است. استمرار سلام بر ابی عبدالله علیه السلام، سرخی خون شهادت و واقعه ی کربلا. خیلی مهم است.
مفهوم انتظار، عمومی تر است ولی در این دوران ریشه ی هویتی دارد. به امام رضا علیه السلام هم اگر کسی سلام بدهد، یعنی شیعه ی 12 امامی است و در مملکت ایشان هم هستیم. همین سه سلام را طراحی کردند و جالب است که این سه سلام به این بزرگواران، غم را از دل می برد. ریشه روان شناسی هم دارد.
حال چرا به 12 امام سلام نمی دهیم؟ یک اشکال راهبردی دارد. برای اینکه از زبان می افتد. وقتی این سلام ها طولانی شود و عبارتش سخت باشد، دیگر کسی بعد از نماز کتاب به دست نمی گیرد و سلام ها را بگوید برای همین سلام بعد از نماز از بین می رود. همان کاری که علما گفته بودند را انجام دهیم، یعنی سلام به امام حسین علیه السلام، سلام به امام رضا علیه السلام و امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف. در مساجد این کار را انجام دهیم. کمک کنیم که این سلام ها از بین نرود.
نکته ی بعدی سر روضه ی فاطمیه مطرح است. در دیداری که با آیت الله وحید داشتم، ایشان خیلی روی روایت 95 روز تاکید داشتند، آن هم به این نحو که ظهر روز شهادت اوج عزا باشد که مردم پیاده بیایند و در جایی عزاداری کنند و تمام شود. این که می گویید دو ماه فاطمیه، به نفع فاطمیه نیست، یک کاری می کنیم که جامعه می آید و یک دفعه خسته می شود این ها حرفهای عوامانه بر نمی دارد و هوشمندی و اقدام راهبردی دقیق می خواهد.
لزوم حضور در میدان هایی که ضد انقلابی ها گرفته اند
میدان هایی که ضدّ انقلاب از دست ما می گیرد را باید شناسایی کنیم و خودمان به دست بگیریم. محیط زیست برای ماست، چرا باید دست دیگران باشد؟ ما با افرادی که در فضای مجازی، مرا دنبال می کنند، کمپین "شکار ممنوع" را راه انداختیم که خیلی هم مورد توجه قرار گرفت. اگر این حرف ها از ناحیه ی هیئتی ها زده نشود، دیگرانی می آیند که از حدود اسلامی عبور می کنند و ما را بی توجه می کنند و این فضا را متعلق به خودشان می کنند.
این ظرفیت باید با تابلوی روشن دین داری باشد. سنت پیغمبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام است. جنگل داری و جنگل کاری در ایران باید مساحتش دو برابر شود، بیرون از شهر. ما با بچه های کلاس مجردها به خارج از تهران رفتیم و درخت کاشتیم، نشاطی در جوانان به وجود آمد. اگر افرادی با شکل و شمایل شما این کارها را انجام دهند، عرصه را از دست کسانی که اراده ی باطل دارند، می گیرید.
تاریخ را بخوانید، بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله تا جایی که توانستند و شده است، سعی کردند ما را نابود کنند و از بین ببرند. هرکس را توانستند تبعید و اسیر کردند. صحبت از 14 قرن است! هر کاری کردند تا شیعه اکثریت نشود. ما تقیه داریم، یعنی باید عقیده ات را مخفی کنی تا کشته نشوی! چقدر عالم را کشتند و شهید کردند. شیعه اتفاقا در بسیاری از روزگاران با فقر رو به رو بوده است اما نمی گفتند که حال چون فقیر هستیم، بچه دار نشویم بلکه می گفتند: ما باید زیاد شویم و باید زنده بمانیم!
فضا، فضای جنگ است. بی بی سی و تلویزیون آمریکا حتما در این باره حرف می زنند که نیمه شعبان آلودگی و اسراف زیاد می شود، آن ها دلسوز ما می شوند.
جمع عقول در زمان حکومت امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف
امام باقر علیه السلام می فرمایند:" اذا قام قائمنا وضع الله یده علی رئوس العباد فجمع بها عقولهم و کملت به احلامهم"1؛ وقتی که قائم ما قیام می کند، خدا دست لطفش را بر سر بندگان می نهد و بدین وسیله عقل های پراکنده ی آن ها را جمع می کند و اندیشه ی آنان را به حد کمال می رساند.
در مورد جمع عقول، دو تعبیر وجود دارد: یک تعبیر این است که عقل انسان کامل می شود و روایات دیگر هم این را تایید می کند. در مورد رابطه بین علم و عقل و تفاوت این ها، می گویند: اگر حروف الفبا تمام علم باشد تا زمان ظهور فقط دو حرف آن آشکار شده است. کارهای علمی که انجام می دهیم آزمون و خطاست. می آیند از انرژی استفاده می کنند که به گرم شدن زمین منتهی می شود، می آیند سد درست می کنند و می بینند که روی زمین لرزه ها تاثیر می گذارد و...، ولی در زمان حکومت امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف، علم کامل می شود. از کلمه ی "کمال" در روایت استفاده نشده است بلکه از کلمه "جمع" استفاده شده است. حواس یعنی ادراک، این ادراک است که هیجان ایجاد می کند نه حس. عقل افراد کامل می شود و آنچه از استعداد داریم، می توانید استفاده کنید. تا به حال شده که مضطرب باشید و نتوانید به سوالی پاسخ دهید؟ بدن نمی تواند خوب فکر کند.
تألیف قلوب و محبت از اهمّ امور برای حکومت امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف
قلب به معنای عقل است. در این مورد به کتاب اربعین حدیث امام خمینی رحمة الله باب حدیث تفکر ارجاعتان می دهم، "نَبِّهْ بِالتَّفَكُّرِ قَلْبَكَ2"؛ قلبت را به تفکر هشدار بده، امام می فرمایند: در اکثر موارد قلب به معنی عقل است. امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف وقتی تشریف آورند، خدا دستش را روی سر مردم می گذارد، این دست می تواند دست خود امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف باشد. او رئیس همه ی مردم می شود و با ریاست او، عقل کامل می شود. وقتی در لغت نامه، کلمه "جمع" در کنار "قلوب" می آید، معنای تألیف قلوب به دست می آید، یعنی همه یکدیگر را دوست دارند.
درباره ی واژه ی ظهور یک توضیحی دهم. امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف می فرمایند: قیام! نه ظهور. و ما برای رؤیت او نباید آماده شویم، بلکه برای نصرت به قیام او باید آماده شویم!
امام صادق علیه السلام می فرماید: برای نصرت حتی به اندازه یک تیر آماده باشید. او وقتی قیام کند و حکومت را برقرار کند، شرایط اجتماعی به گونه ای می شود که نمی توانید کسی را پیدا کنید که به او صدقه دهید.
مثلا شما می خواهید کفاره ی روزه را بپردازید، آیا برده ای پیدا می کنید که او را آزاد کنید؟ نه! برده ای دیگر وجود ندارد، تمام شد. همین که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: برده بخرید ولی نفروشید، فروختن آن تقبیح است اما مناسبت های مختلف و امور واجب مختلف برای آزاد کردن برده وجود دارد و باعث می شود که در جامعه اسلامی، برده داری از بین برود. در زمان معاصر ما آمریکا و انگلیس بودند که برده داری راه انداختند.
با افکار مردم بازی می کنند. یک سیاه پوست را رئیس جمهور می کنند که بگویند قبلا برده بوده است و مردم هم این ها را باور می کنند و فکر می کنند آمریکایی ها متمدن هستند.
در زمان حکومت امام زمان عجّل الله تعالی فرجه مؤمن وقتی نیازی داشته باشد، دست در جیب برادرش می کند و پول بر می دارد. الآن اگر دوست شما به منزلتان بیاید و شما میوه و غذا روی میز چیده باشید، او هرچه قدر بردارد، شما ناراحت نمی شوید. ما نیازمند به این دوستی ها هستیم. تمام مشکلات جامعه به خاطر ضعف عقل است.
از یکی از علما نقلی کرده اند که از ایشان سؤال شده بود: چه طور طلبه ای را برای ماه رمضان به تبلیغ بفرستیم. در جواب گفته بودند: طلبه هایی را بفرستید که تقوا، سواد و عقل داشته باشند. اگر پیدا نکردید، کسی را بفرستید که تقوا و عقل دارند و اگر باز هم این گونه افراد را نداشتید، کسی را بفرستید که فقط عقل داشته باشد. امام در ادامه توضیح این جمله اضافه کردند: اگر سواد نداشه باشد اما با تقوا باشد و سوالی را از او بپرسند و نداند، می گوید که نمی دانم و این مسئله را بلد نیستم ولی برایت می پرسم. موردی که فرمودند که اگر سواد و تقوا نداشت، عقل داشته باشد، به خاطر این است که اگر دو طلبه را به ده نفر فرستادند، یکدیگر را از نظر عقلی تقویت کنند.
دشمن زیاد است و ما کم هستیم. وقتی عددمان قلیل است، باید یکدیگر را تقویت کنیم نه اینکه بگوییم که شما این طرفی هستید و ما آن طرفی. کسی بین مؤمنین تفرقه می اندازد که عقل مصلحی ندارد. امام خمینی رحمة الله علیه یک خط کلی داده است: "پشتیبان ولایت فقیه باشید"، در هر شرایطی در این جاده ی مه گرفته فقط به همین چراغ چنگ بزنید و مسیرتان را با او ادامه دهید. شما باید پشت سر ولیّ خود حرکت کنید. عقل خیلی موضوع مهمی است.
عقل محتاج ادب است
برای ازدیاد عقلتان تفکر کنید. "کُلُّ شَئٍ یَحتاجُ أِلَی العَقلِ وَ العَقلُ یَحتاجُ إِلَی الأَدَبِ3"؛ هر چيزي به عقل احتياج دارد و عقل، محتاج ادب است. سیدی را که می بینید، ادب کنید، محاسن سفید و بزرگ تر می بینید، ادب کنید. به خدا قسم در ادب، خیر می بینید. با هم مهربان و خوب باشید، شاد باشید، شادی در گروی عقل و ادب است. اگر می خواهید که هرکس شما را دید، بفهمد که عاقل هستید، اولا کم حرف بزنید! انسانی که عقلش زیاد می شود، کلامش کم می شود. دوم ادب بورزید! آداب یک جلسه را رعایت کنید.
پی نوشت:
1- اصول کافی جلد 1 باب عقل و جهل
2- اصول کافی، ج 2، ص 54، باب التفکر، ح 1 .
3- غرر الحکم و درر الکلم، ص 248، روایت 5102