عفاف و حجاب را به عنوان بهترین فضیلت جامعه حفظ کنیم
آیت الله جوادی آملی گفت: معیار اصلی, آن معارف و اعتقادات دینی است وقتی آن حاصل شد هم عفاف و حجاب پدید میآید, هم بیراهه نمیرویم, هم دیگران را به این مسیر هدایت میکنیم.
وارث: جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله جوادی آملی پنجشنبه این هفته در حسینیه روستای احمد آباد شهرستان دماوند برگزار شد.
آیت الله جوادی آملی در این جلسه با اشاره به حادثه تخریب قبور ائمه بقیع در هشتم شوال اظهار داشت: هشتم شوال سالروز هدم قبور ائمه بقیع(ع) به دست همین وهابیون بود که در اثر آشنا نبودن به معارفی مانند توسل, شفاعت و مانند آن, این جاهلیت را مرتکب شدند، چه اینکه هماکنون هم این جاهلیت را دامن میزنند.
معظم له در ادامه مباحث اخلاقی خود با اشاره به سیره عملی پیامبر گرامی اسلام(ص) در سحرخیزی بیان داشت: پیامبر گرامی اسلام (ص) ضمن اینکه سحرخیز بود و نمازشب میخواند ، قبل از اینکه نمازشب را بخواند نگاه به آسمان میکرد این ستارهها را میدید این جمله بخش پایانی سوره آلعمران را قرائت میکرد: ﴿رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هذَا بَاطِلاً﴾ که خدایا این صحنه و این نظام, باطل نیست، اگر آسمان و زمین یک عمر خاصی داشته باشند و بعد هم از بین برود میشود باطل; ولی اگر تبدیل بشود به یک صحنهای که ما در آن صحنه با آسمان دیگر, با زمین دیگر محشور خواهیم بود این دیگر باطل نیست فرمود ما این نظام را باطل خلق نکردیم که مرگ, عبارت از پوسیدن باشد و انسان بعد از مدتی بپوسد; بلکه نظام را به حق خلق کردیم مرگ از پوست به در آمدن است بعد از مدتی انسان پوست میاندازد, لُب میشود, مغز میشود و به دارالحیات میرسد که حیات آخرت مرگی در آن نیست.
وی خاطرنشان کرد: اینکه به ما گفتند راه رسول خدا را ادامه بدهید اینها آمدند گفتند ما هرگز نمیمیریم بلکه از پوست به در میآییم ، بیان نورانی سیدالشهداء حسینبنعلی بن ابیطالب(علیه آلاف التحیّة و الثناء) هم در بحبوحه روز عاشورا همین بود آن وقتی که مانند قطرات باران تیر میآمد حضرت فرمود: یاران من! یک مقدار صبر کنید مرگ, پلی است که زیر پای شماست شما از این پل عبور میکنید مرگ, دشمن شما نیست مرگ, معبر است نه عدوّ, «ما الموت الا قنطرة» قنطرة یعنی پل ، تمام برکات آن طرف پل است مرگ زیر پای شماست. این حرفها را انبیا آمدند به ما گفتند آن وقت چنین دینی انسان را کریم بار میآورد.
آیت الله جوادی آملی در ادامه با اشاره به خصلتهای مشترک بین انسان و فرشته گفت: خیلی از اوصاف است که در قرآن کریم بین ما و فرشتهها مشترک است ما بدنی داریم که مشترکات فراوانی با دام دارد, جانی داریم که مشترکات فراوانی با فرشتهها دارد، این کرامت را که خدای سبحان در قرآن برای انسان قائل شد گفت: ﴿لَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ﴾ برای فرشتهها هم قائل است ﴿بِأَیْدِی سَفَرَةٍ ٭ کِرَامٍ بَرَرَةٍ﴾ آن طهارت روح را که خدای سبحان برای فرشته قائل است, برای انسان هم قائل است, آن حشر خاصی که برای فرشتهها قائل است برای انسان هم قائل است، انسان باید تلاش کند تا فرشته خو شود و به ما فرموده اند برای اینکه انسان، فرشته شود، باید اهل عفاف و حجاب باشد.
وی ادامه داد: خداوند در سوره مبارکه احزاب به وجود مبارک رسول میفرماید به همسرانت بگو ﴿فَلاَ تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلاَ مَعْرُوفاً﴾ به اعضای خانواده, به دخترانت, به همسرانت بگو اگر خواستند با مرد حرف بزنند مردانه حرف بزنند نه زنانه, آهنگین سخن نگویند اگر اینها زنانه حرف زدند آن مردی که قلبش مریض است طمع میکند معلوم میشود طمع در نامحرم, مرض قلب است ﴿فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلاَ مَعْرُوفاً﴾ فرشته این مرض را ندارد تلاش دین در سوره احزاب این است که انسان عفیف باشد مریض نباشد این بیماری اگر درمان نشود خانمانبرانداز است این طلاقها از همینجا نشأت گرفته است. ائمه(علیهم السلام) فرمودند خانهای که با طلاق خدای ناکرده ویران شده است به این آسانی آباد نمیشود این بافت فرسوده شهر نیست که شهرداری بعد از مدتی آن را درست کند و بسازد اگر این خانه خدای ناکرده با طلاق ویران شد دیگر به این آسانیها خانه نخواهد شد.
معظمله در ادامه با جمعبندی بحث در توصیهای به طلاب حوزه علمیه گفت: بنابراین ما یک دشمن داریم به نام مرگ دین به ما میگوید شما این دشمن را از پا در میآورید و زیر پایتان له میکنید و برای ابد زندهاید این یک; مشترکات فراوانی داریم با فرشتهها میتوانیم با فرشتهها مشترکاتمان را در کنار هم با هم زندگی کنیم با ملائکه محشور شویم دو; عفاف و حجاب را به عنوان بهترین فضیلت جامعه حفظ کنیم سه; سحرخیز باشیم و آسمان را نگاه کنیم با ستارهها حرف بزنیم بگوییم شما باطل نیستید ما هم باطل نیستیم شما هم دگرگون میشوید، ما هم از بین نمیرویم بلکه دگرگون میشویم ، این در سوره مبارکه ابراهیم آمده است ﴿یَوْمَ تُبَدَّلُ الأرْضُ غَیْرَ الأرْضِ وَالسَّماوَاتُ﴾ یعنی در یک صحنهای زمین عوض میشود, آسمان عوض میشود, انسان هم عوض میشود اینطور نیست که ﴿إِذَا الشَّمْسُ کُوِّرَتْ﴾ شد, ﴿وَإِذَا النُّجُومُ انکَدَرَتْ﴾ شد از بین بروند نه, تبدیل میشوند همه اینها شهادت میدهند مسجد شهادت میدهد, مدرسه شهادت میدهد, حسینیه شهادت میدهد. معیار اصلی, آن معارف و اعتقادات دینی است وقتی آن حاصل شد هم عفاف و حجاب پدید میآید, هم بیراهه نمیرویم, هم راه کسی را نمیبندیم, هم خودمان در مسیریم, هم دیگران را به این مسیر هدایت میکنیم.