ما به چیزهایی می توانیم متوسل بشویم ؟

کد خبر: 69611
یکی از بزرگان خدمت آیت الله خوانساری که از مراجع بزرگ تهران بودند رسیدند و سوال کردند اگر بخواهیم به امام رضا(ع) متوسل بشویم چطور خطاب بکنیم ؟ خدا را مخاطب قرار بدهیم و بگوییم ای خدا بحق امام رضا (ع) به ما چیزی بدهد یا بگوییم که ای امام رضا (ع) تو چیزی به ما بده .
وارث: واسطه هایی که می توانند رحمت خدا را برای ما جلب بکنند ، این ها می توانند وسیله ی توسل ما باشند یعنی توبه خودش یک وسیله است . قرآن می فرماید که با واسطه ای به خدا برسید و رحمت خدا را جلب بکنید . 
اعمال صالح هم وسیله ای است که باعث پوشانده شدن اعمال زشت میشود . خود قرآن و تمسک به آن وسیله است . اما آن وسیله ای که ذیل خود این آیه است می گوید که اهل بیت همان وسیله ای هستند که خدا آنرا فراهم کرده است و بزرگترین وسیله ی الهی وجود معصومین هستند . 
قرآن احتیاج به تفسیر دارد و هر کس می تواند ادعا کند که آن را بیان می کند ولی معصوم خودش بیان است ، خودش راه و تفسیر است ، از این جهت مهمترین وسیله خود معصومین و اهل بیت هستند . حالا شاید این سوال مطرح بشود که ما برای درخواست از خدا چه نیازی به واسطه داریم ؟ بله خود خدا هم حرفهای ما را می بیند ، می شنود و می داند و هم قدرت دارد که بدهد ، او احتیاج به واسطه ندارد . از طرف خدا برای دادن مشکلی نیست ، مشکل برای گرفتن از طرف ماست . 
ما نمی توانیم بی واسطه رحمت خدا را بگیریم . در ما مانع وجود دارد . امام سجاد (ع) در دعای سجادیه تعبیری دارد : خدایا تو محجور از خلق نیستی ، پنهان نیستی ، ما محجور هستیم و مانع داریم . به هرحال آلودگی ها و گناهان و نوع وارد شدن باعث میشود که نتوانیم رحمت الهی را جذب کنیم . همان طورکه نمی توانیم پیام الهی را مستقیم دریافت کنیم و احتیاج به پیامبرانی هست که آنها در جهت گیرندگی وحی واسطه بشوند ، بقیه فیوضات هم همین جور است . رحمت ، هدایت ، شفا ، علم و قدرت را باید انسانهای بی خطا که معصومین هستند واسطه بشوند که از طریق خدا جذب کنند و به ما بدهند . این همان عقیده ی شیعه است . عقیده ی واسطه ی فیض که ما قائل هستیم که امامان ما واسطه ی فیض هستند لذا میگوییم امام زمان (عج) الان زنده است چون اگر او در این عالم نباشد ، عالم دنیا برچیده میشود و به آن فیض نمی رسد. بعضا شما می بینید ادیان و مذاهب دیگر می گویند که منجی و موعود آخرالزمان هنوز بدنیا نیامده است . مسیحیان و یهودیان قائل به موعود هستند اما میگویند که هنوز بدنیا نیامده است اما شیعه میگوید که بدنیا آمده و زنده است هر چقدر هم که عمرش طول بکشد چون واسطه ی فیض است . بواسطه ی او فیض به این عالم می رسد . 
داستان شب قدر هم همین است . آن فیضی که خدا می خواهد در یکسال به بنده اش بدهد توسط ولی او مدیریت می شود . یعنی اراده ی خدا و مشیت خدا از منازل شما اهل بیت صادر میشود و در عالم پخش میشود . بنابراین اینکه ما میگوییم اهل بیت محل مشیت خدا هستند یعنی از اینجا فیض پخش میشود . ما در دادن حاجات اهل بیت را مستقل نمی دانیم که توسل به آنها بکنیم ، دید ما به اهل بیت دیده واسطه ی فیضی است ولی این چیزی است که خدا قرآن به ما توصیه کرده است . یکی از بزرگان خدمت آیت الله خوانساری که از مراجع بزرگ تهران بودند رسیدند و سوال کردند اگر بخواهیم به امام رضا(ع) متوسل بشویم چطور خطاب بکنیم ؟ خدا را مخاطب قرار بدهیم و بگوییم ای خدا بحق امام رضا (ع) به ما چیزی بدهد یا بگوییم که ای امام رضا (ع) تو چیزی به ما بده . ایشان فرمودند : هر دوی آنها خوب است ولی دومی بهتر است . یعنی از امام رضا (ع) بخواهید که از خدا بخواهد و واسطه ببرید . اینکه می گوییم ای امام رضا (ع) به ما بده ، یعنی واسطه است . ما که میدانیم امام رضا (ع) مستقلا و بی اذن خدا نمی دهد ، نگاه ما به او نگاه استقلالی نیست . این همان دستگاه الهی است نه اینکه امام رضا (ع) کنار دستگاه خدا دستگاهی زده است . وقتی دید ما به امام رضا (ع) یک دید واسطه ای است آنجایی که میگوییم یا امام رضا (ع) به ما بده ، در واقع می دانیم که خدا به امام رضا (ع) می دهد . منتها ما با واسطه پیش خدا می روییم . ما در دعاهایمان تعبیراتی داریم که به خود معصومین خطاب شده است. دعای فرج معروف خطاب مستقیم به محمد و علی است ، شما من را کفایت کنید ، شما من را کمک بکنید . حالا کسی نگوید که این شرک است زیرا شما از انسانی کمک می خواهید ، ما می گوییم این ها واسطه هستند . مثلا میگوییم دکتر به دادم برس منظورمان این نیست که خدا را قبول نداریم . معنایش همان واسطه ی شفاست بنابراین این دید است که ما به معصومین و واسطه ای فیض الهی داریم و آنها را به این صورت شفی قرار می دهیم .