حجت الاسلام پناهیان: در حکومت مهدوی، افراد رشد خواهند کرد

کد خبر: 56504
رویکرد بعضی ها در دینداری، رویکرد محافظه کارانه است انگار دین آمده تا از انسان نگه داری کند، آدمهایی که روحیه ریسک پذیری و شجاعت دارند از دین خوششان نمی آید. دین انسان را حفظ می کند اما اصل هدفش حفظ دین نیست. نباید دین را با رویکرد محافظه کارانه معرفی کرد.

وارث: مراسم شب عید سعید فطر با سخنرانی حجت الاسلام پناهیان و مناجات خوانی حاج مهدی سماواتی در حسینیه آیت الله حق شناس رحمت الله علیه برگزار شد.

در ادامه خبر متن سخنرانی حجت الاسلام پناهیان را می خوانید:

حجت الاسلام پناهیان:  در حکومت مهدوی، افراد رشد خواهند کرد

دین رویکرد محافظه کارانه و نجات بخشانه ندارد

رویکرد بعضی ها در دینداری، رویکرد محافظه کارانه است انگار دین آمده تا از انسان نگه داری کند، آدمهایی که روحیه ریسک پذیری و شجاعت دارند از دین خوششان نمی آید. دین انسان را حفظ می کند اما اصل هدفش حفظ دین نیست. نباید دین را با رویکرد محافظه کارانه معرفی کرد.

رویکرد دیگر در برخورد با دین، این است که دین می خواهد انسان را از خطرات و مهلکات نجات دهد. رویکرد نجات بخشانه به دین دارند. این رویکرد به حد خودش صحیح است و پیامبران منجی هستند اما رویکرد اصلی دین این نیست دین نیامده تا انسانها را از بدبختی نجات دهد و یا او را حفظ کند. اگر این رویکرد را نسبت به دین داشته باشیم دین را خراب کرده ایم و در نظر خیلی ها سطح دین را پایین آورده ایم.

اصل کارکرد دین جرثقیل و اتوبوس نیست که شما را از ته دره نجات دهد، بلکه ماشین مسابقه است. اصل کارکردی که دین دارد رشداست و انسان را می خواهد به جایی برساند که فرشتگان تصورش را نمی کنند. دین آمده تا انسان را بالای بالا ببرد. دیندارانی که با دین رشد نکرده اند و بالا نرفته اند دین را ضایع کرده اند. حداقلی که دین به شما می دهد خیلی بالاتر از این حرفهاست. دین طوری طراحی شده که انسان را به بالاترین مرحله ی رشد ببرد.

مثلا یک موشک ماهواره بر که اساساً برای این طراحی شده است که از جو زمین خارج شود و در آسمان ماهواره بگذارد را به عنوان فشفشه از آن استفاده شود، و بعد می گویند دشمنان اجازه ندادند که با آن ماهواره ببریم. درباره ی دین هم همین است دشمنان نگذاشتند از دین استفاده شود. دین را فقط محدود به نماز جماعت و مسجد و... شد و امورات معنوی ما به حداقل گرفتار شد.

ما همیشه و همه جا از دین حداقل استفاده را می کنیم اما این استفاده شایسته ی دین نیست. این هنر ماست که اگر از کمترین ظرفیت و حداقل دین استفاده می کنیم!! حتی به آن جایزه می دهیم!!! همه ی پیغمبرها را کشتند من نمی دانم چرا آخوندها را نمی کشند؟؟!!! بهترین مساجد را بعضی وقتها به این آخوندهایی می دهند (کسانی که به حداقل دین راضی شده اند) که تو متوجه نشوی قصد از نماز جماعت چه بود و از دین چیزی نفهمی!!!

پیامبر صلی الله علیه و آله قبل از بعثت نانش در روغن بود! بهترین دختر شهر خواستگارش بود و هروقت دعوا می شدو ایشان می آمد همه بر سر او قسم می خوردند بهترین وصف را هم به او داده بودند. اما بعد از بعثت نمی دانم چه شد که همه می خواستند او را بکشند؟ اما ایشان گفت این حد از خوب بودن کافی نیست. افرادی که مانع حضرت بودند شروع کردند با حضرت جنگیدن!

پیامبر صلی الله علیه و آله این حد از اخلاق کافی نیست، من همه را می خواهم بالا ببرم، این طواف دور کعبه کافی نیست، این حد از خداپرستی کافی نیست. افرادی که به اداره ی خانه کعبه و آن وضعیت خو کرده بودند از همه زودتر می خواستند حضرت را بکشند چون حضرت محافظه کار نبود. می خواست راه را برای انسان باز کند، نگذاشتند مزه ی دین به ما برسد.

بعد امیرالمومنین علیه السلام را با سه جنگ داخلی درگیر کردند و قبل از آن هم زمینه های موفقیت حضرت را از بین برده بودند.

اگر قرار باشد نماز بخواند و عجب او را بگیرد و برای بی نماز ها قیافه بگیرد نمازش به درد نمی خورد و بهتر بود گناه می کرد ابلیس هم اینگونه نماز می خواند. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: گناه نکنی و غرور تو را بگیرد، بهتر بود گناه میکردی! این یکی از موانع رشد بود.

به اینها یاد بدهیم تا از خوبان پیروی کنند؟ نه یاد بدهیم خودش از خوبان بشود. اگر جزو خوبان نشده باشی در روز قیامت محاکمه خواهی شو، تلاشت را باید انجام دهی. دین را اینطوری به بچه ها یاد دهیم.

موانع اجتماعی رشد

8 مانع رشد فردی ذکر کردیم در این 30 شب؛ در مرحله ی اندیشه و آگاهی جهل و تلقی غلط از دین را برشمردیم. در صفات شخصیتی دو مانع را برشمردیم: کم همتی و عادات غلط که اسیر کننده ی انسان است. در مسائل روحی: شهوت و غضب. در مسائل معنوی: یاس و عجب. گفتیم اگر ابلیس هم تسبیح دست بگیرد و ذکر بگوید به یاران خودش، ذکر کار خودش را می گوید: یا مایوس، یا مغرور! این ذکر اصلی شیطان است مردم را یا مایوس می کند یا مغرور. همه ی ما یا در حال یاس هستیم یا مغرور می شویم.

دین برای کشف و شکوفایی انسان آمده است. اینها موانع فردی رشد بود برویم سراغ موانع اجتماعی؛ آیا کافی است خدا فقط ما را ببخشد؟ خیر کافی نیست. خب صفحه ی اعمالت سفید شد بعدش چی؟ خدایا به جایش ثواب بنویس! بعضی ها می گویند توقعت از خدا زیاد نباشد! ای مایوس خدا فرموده من مبدّل سیئات به حسنات هستم. اگر از بنده ای خوشم بیاید به جای گناهانش کارهای خوب می نویسم که در خواب هم نبیند این کارهای خوب را انجام دهد.

خدا از انسان خواسته تا از او زیاد بخواهیم خدا گفته برای دیگران قیافه نگیر اما نگفته از من کم بخواهید. یک سری موانع اجتماعی هم برای رشد وجود دارد. دولت و حاکمیت باید مراقبت کند مانع برای رشد آدمها نگذارد، با نظام آموزش و پرورش، با نظام اقتصادی، حقوقی و خانواده که درساختارهای حقوقی خانواده به انسان قوانینی تحمیل می شود مراقبت گند مانع برای رشد انسانها نگذارد.

بحث سیاست می شود، سیاست را هم شما باید درست نکنید اگر شما درست نکنید دستهای پشت پرده زیاد است. حتی حضرت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هم که بیاید شما باید کار کنید و به حضرت کمک کنید. هرسیاستمدار غلطی در هر جای این مملکت کار دستش باشد گناهش را تمام مردم شریک هستند مگر مردمی که وظیفه اش را انجام داده  وکتکش را هم خورده است. ساختارهای سیاسی نباید مانعی برای رشد مردم ایجاد کند. ما مردم هم وظیفه ای سیاسی داریم فقط هم در صندوق رای و تظاهرات نیست. در روشنگری ها، در فعالیت های تشکیلاتی باید هم افزایی کنیم. فعلا بدانید ما هم مسئول هستیم مگر اینکه وظیفه خودمان را انجام داده باشیم و زورمان نرسیده باشد.

هر طوری که باشید، همانطور هم رئیس پیدا می کنید!

بنده 10 برابر اینکه مردم را در عدم رشد مقصر بدانم حاکمیت را در عدم رشد مقصرمی دانم به دلیل وجود سیاستمدارانی در مملکت، که خودشان از رشد کافی برخوردار نیستند. آموزش و پرورش، فرهنگ و اقتصاد ما ثمره ی عملکرد سیاسیون است. قبل از اینکه هر گنه کاری مقصر باشد سیاسیون مقصر هستند شاید مردم هم در این زمینه کوتاهی کرده باشند که سیاسیون بدی حاکم شده باشند فرقی ندارد چه زمانی باشد. یک روایتی داریم می فرماید: هر طوری باشید همانطور هم رئیس پیدا می کنید چه رای گیری باشد چه نباشد.

وظایف حاکمیت برای رشد بیشتر است به همین دلیل هم پیغمبر صلی الله علیه و آله اول دنبال حکومت بود. پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در شب بیعت که 72 نفر بودند به آنها فرمود فرمانداران چه کسی هستند؟ 12 نفر فرماندار برای شهر می خواهیم معین کنیم، یعنی در همان شب بیعت! چه مدیریت قوی داشتند ایشان! مگر مردم مدینه چقدر جمعیت داشتند که 12 نفر فرماندار تعیین کردند؟ همین تهران 10 میلیون نفر جمعیت دارد چند بخش شهرداری وجود دارد.

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله به بیعت کنندگان فرمود: شما تعیین می کنید یا من؟ من منتظر می مانم جبرئیل امین اسمها را تعیین کند و 12 نفر را مشخص کردند. در حالی که هنوز مردم مسلمان نشده بودند بعد از چند ماه حضرت مسجد درست کردند! وقتی فرماندار درست نکرده باشی نمی شود که مسجد درست کرد می زنند و خراب می کنند.

می خواهیم چرک ساختارسازان مملکت را بگیریم

یزید یک نظری داشت که فرمانداران باید کار خودشان را بکنند و آخوندها هم کار خودشان را! اسلام حکومت را برای این می خواهد که ساختارهایی طراحی کند که مردم در آن ساختارها راحت بالا بیایند و موجب شکوفایی مردم باشد. بسیاری از گرفتاری های مردم ناشی از عملکرد دولت مردان دراین 37 سال است. رشدهایی که کردیم ناشی از خوبی مسئولین بوده است. هر زیرساختی درست شده و زمینه ای برای بهبود اوضاع فراهم شده ناشی از خوبی هایشان است.

ما اینجا نیامده ایم به به و چه چه از بدنه ی حاکمیت و ساختارسازان مملکت بگوئیم بلکه می خواهیم چرکش را بگیریم! تا جایی که خوب بوده باید خوب می بوده و تشکر هم نمی خواهد هر کس خدمتی به مردم کرده خدا از او تشکر می کند ما قدردان هستیم، اما مقدار عیب هایی هم که وجود دارد برای ما ننگ است و به دلیل مقاومتی است که سیاسیون انجام می دهند، ریشه اش در عملکرد غلط مدیران و قانون گذاران مملکت است.

قانون صهیونیستی که آمار طلاق را در ایران افزایش داد

یک آقای معممی چند وقت پیش یک مصاحبه ای انجام داد و گفت: "ما یک قانونی را از فرانسه و انگلستان در مسائل خانواده پیدا کردیم و به مجلس شورای اسلامی خوراندیم تا آن را تصویب کنند، شورای نگهبان قبول نمی کرد آنقدر چانه زدیم تا به آنها هم خوراندی تا تصویب کنند."

خب قانونی که در دو کشوری اجرا شد که خانواده از هم پاشیده شده، را به مملکت اسلامی می آوری و افتخارت این است که عمامه سرت است؟ از وقتی این قانون تصویب شده آمار طلاق افزایش پیدا کرده و ریشه ی علمی قانون را بررسی می کنی متوجه می شوی که صهیونیست ها طراحی کرده اند برای اینکه فساد در جامعه بیشتر شود!

مانع رشد این را می گویم! نماینده ی مجلس باید هوشیار باشد. پروتکل های دانشواران صهیون که 6 میلیون نفر هستند اما 6 میلیارد نفر را اداره می کنند! نوشته اند که این قدر قانون اضافی برای کشورهای جهان سوم پیشنهاد می دهیم تا نفهمند کدام درست است و کدام غلط ! با قانون بیچاره شان می کنیم. ضمن اینکه قانون محترم است و ما هم مجبور به اجرا هستیم.

قانون باید ما را رشد دهد، نباید جلوی رشد ما را بگیرد، قانون باید درست باشد. یک بحث سیاسی جناحی نمی کنم! برای ما چه فرقی دارد. قانونی که در غرب موجب شده جوانان غربی بگویند اصلا من برای چه بروم ازدواج کنم!!! بعد آقایان در مملکت دنبال افزایش جمعیت هستند و می گویند چرا مردم بچه دار نمی شوند؟! منظورم این نیست که همه چیز با این قانون است. در جاهای دیگر هم گفته ام. اما مگر به این سادگی می توان مسیر این لاک پشت تندور سنگین را تغییر داد.

امشب می خواهم به گنه کاران مژده بدهم خیلی از گناهان تقصیر ضعفهایی است که در قوانین و ساختارهای ما وجود دارد؛ ساختارهای اقتصادی ما! بانک ها اگر پولدارها را به صورت ربوی پولدارتر کنند یعنی فقیرها را فقیرتر می کنند و می دانید فقر چقدر موجب گناه می شود همانطور که پول باد آورده موجب گناه می شود.

حاکمیت اگر علوی، مهدوی، نبوی و حسینی باشد افراد در آن رشد بی نظیری می کنند

این آیه ی قرآن خیلی عجیب است: محمد رسول الله والذین معه اشداء علی الکفار و رحماء بینهم ترئهم رکّعا و سجّدا یبتغون فضلاً من الله و رضواناً سیماهم من وجوههم من اثرالسّجود ذلک مثلهم فی التّوراة و مثلهم فی الانجیل کزرع اخرج شطئه فازره فاستغلظ فاستوی علی سوقه یعجب الزّرّاع لیغیظ بهم الکفّار 1 ؛

کسانی که با محمد (صلی الله علیه و اله) هستند با دشمنان ستیزه می کنند با هم مهربانند، آنان را میبینی که در حال عبادتند و از خدا فضل و خشنودی می جویند علامتشان در روی هایشان است از شنان سجده، این است صفاتشان در تورات و انجیل چون کشت و زرعی است که بآورد سبزه نورسته پس قوی کرد انرا و ستبر شد و ایستاد بر ساقهایش که بشگفت و نعجب آورد زارعان را تا کافران غیظ و غضب پیدا کنند.

اصحاب پیغمبر صلی الله علیه و اله مانند مزرعه و گندمزاری در اطراف پیغمبر صلی الله علیه و اله هستند که رشدی کرده اند که خود کشاورز از رشد انها تعجب می کند! امام یک زراعتی در این مملکت راه انداخت و خود از رویش های این جوانان تعجب می کرد و می فرمود: من از شما خجالت می کشم و اینها رهبران من هستند. اگر حاکمیت علوی و مهدوی باشد چه می کند! جوانها اگر رشد لازم را کردند معلوم می شود حاکمیت خدمتی علوی، مهدوی و نبوی می کند که اینها در اطرافش رشد می کنند.

این آیه فقط مربوط به زمان پیغمبر صلی الله علیه و آله نمی شود حاکمیت نبوی، علوی، مهدوی و حسینی باشد چه زرعی در اطرافش می شود؟ ما جوانهایی که سقوط می کنند را می بینیم دلمان آتش می گیرد چون تقصیر ماست.

 حجت الاسلام پناهیان:  در حکومت مهدوی، افراد رشد خواهند کرد

پی نوشت:

1-    

سوره فتح آیه 29.