نکات تغذیه ای مهم ویژه ماه مبارک رمضان

کد خبر: 14594
آغاز ماه مبارک رمضان فرصتی است برای احیای روحانی انسان که البته به گفته کارشناسان پزشکی و تغذیه محدود شدن وعده های غذایی در این ماه نیز برکات فراوانی دارد.
وارث: آغاز ماه مبارک رمضان فرصتی است برای احیای روحانی انسان که البته به گفته کارشناسان پزشکی و تغذیه محدود شدن وعده های غذایی در این ماه نیز برکات فراوانی دارد اما از آنجا که ماه مبارک رمضان امسال در روزهای گرم تابستان قرار گرفته است، رعایت نکاتی در ارتباط با تغذیه می تواند کمک به سزایی به روزه داران محترم کند تا در روز بتوانند به کارهای روزمره خود نیز بپردازند. دکتر علیرضا نوری جانشین معاونت بهداشت و درمان سپاه تهران در یادداشتی به بیان نکاتی در این زمینه پرداخته است که در ادامه می خوانید:

از نوشیدن آب سرد در افطار خودداری شود

- از نوشیدن آب سرد، نوشابه و به طور کل نوشیدنی های سرد در ابتدای افطار پرهیز شود و بهتر است که با کمی آب گرم یا چای افطار باز شود.

- اگر افطار با خرما، عسل و به طور کل با یک قند طبیعی آغاز شود اشتها کنترل شده و پرخوری کمتر پیش می‌آید.

- خوردن چای شیرین کم رنگ، شیر گرم و فرنی درآغاز افطار مناسب است.

خوردن سبزی در هنگام سحر موجب تشنگی در طول روز می‌شود

- در افطار خوردن نان و پنیر و سبزی همراه با گردو مناسب است.

- سبزی را در افطار میل کنید اما خوردن سبزی در هنگام سحر منجر به تشنگی در طور روز می‌شود.

- از آشامیدن آب فراوان در بین غذا خودداری شود زیرا این کار باعث رقیق شدن شیره گوارشی و اختلال در هضم می‌شود.

بین افطار تا سحر 8 تا 12 لیوان آب نوشیده شود

- با توجه به فصل تابستان، در زمان بین افطار تا سحر (یک ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از سحر) بین 8 تا 12 لیوان آب نوشیده شود.

- از خوردن تنقلات فراوان، انواع دسرها و شیرینی‌ها با شکر زیاد در برنامه افطار و سحر خودداری شود.

- اگر فرد در ماه رمضان دچار یبوست ‌شد علاوه برمیوه می تواند از خورش های ملین مانند خورش آلو و خورش های سبزی دار و یا خیسانده برگه آلو و انجیر استفاده کند.

آش رشته غذای مناسبی برای افطار نیست

- خوردن یک سوپ مناسب برای افطار یک پیش غذای مناسب محسوب می‌شود زیرا آب بدن را تامین می‌کند و سهل الهضم است اما آش رشته که هم کشک دارد وهم سنگین و نفاخ است باید حتی الامکان مصرف نشود( آش رشته غلیظ همراه با پیاز داغٰ غذای مناسبی برای افطار نیست زیرا موجب سوء هاضمه می‌شود البته می‌توان از آش رشته رقیق و بدون روغن استفاده نمود)

کشمش، خرما و انجیر جایگزین زولبیا و بامیه شود

- به جای مصرف زولبیا و بامیه از کشمش، خرما و انجیر خشک که سودمند ترین قند طبیعی است استفاده نمایید.

- بادمجان، فلفل و ادویه‌ها گاهی موجب احساس تشنگی در طول روز می‌شود.

- کله پاچه و سیرابی موجب تشنگی زیاد می‌شود و لذا بهتر است در ایام ماه مبارک رمضان میل نشود.

- مصرف نوشابه های گازدار در ماه مبارک رمضان بعضا می تواند موجب تحریک معده به خصوص در افراد مبتلا به التهاب معده(گاستریت) شود.

در ماه رمضان نیز باید سه وعده غذایی داشت

- درماه رمضان نیز باید همانند سایر اوقات سال، سه وعده غذایی داشت؛ افطار، شام وسحری اما یک فرد روزه دار باید حداقل 20 درصد کمتر از ماه‌های دیگر سال غذا بخورد تا بدن فرصت سوزاندن چربی‌های اضافه را داشته باشد.

- مصرف غذاهای پرفیبر مانند میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات وغلات در این ایام توصیه می شود.

- حتی الامکان از مصرف فست فودها پرهیز شود.

- از روغن‌های نباتی جامد برای پخت و پز استفاده نشود وسعی بر طبخ غذاها به صورت آب پز باشد و یا اینکه از روغن‌های مایع گیاهی استفاده شود.

- حتماً از کلسیم کافی استفاده شود. (کلسیم رامی‌توان از لبنیات کم چرب تامین کرد.)

- درهنگام افطار از مصرف هر گونه غذاهای پرچرب پرهیز شود.

- از آنجا که طول شب در فصل تابستان کوتاه است بهتر است که روزه داران کمی پس از صرف یک افطار بسیار ساده اقدام به صرف شام نمایند اما در پائیز و خصوصاً زمستان که عموماً اذان مغرب حدود ساعت 6 عصر است بهتر است که روزه داران حدود سه ساعت پس از خوردن یک افطاری سبک ( خرما، نان، پنیر و سبزی و گردو) به صرف شام بپردازند.

به گزارش بسیج پرس؛ جانشین معاونت بهداشت و درمان سپاه حضرت محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ در ارتباط با وعده غذایی سحری نیز به بیان نکاتی پرداخت که در ادامه می خوانید:

 سحری وعده غذای اصلی ماه رمضان

- سحری وعده غذای اصلی در ماه مبارک رمضان است.

- حتماً از غذاهای گرم و تازه در وعده سحری استفاده شود.

- حتی الامکان از غذاهای کم چرب، بدون روغن، کم نمک و کم شیرین استفاده شود.

از کربوهیدرات های پیچیده در سحری استفاده شود

- تنوع غذایی در وعده های سحری به کار برده شود اما در هر وعده سحری از یک نوع غذا استفاده شده و از خوردن انواع غذاها (مثلاً خورش های متنوع در یک نوبت) پرهیز شود.

- کربوهیدارت های مورد استفاده در سحر باید از کربوهیدارت های پیچیده باشد این گروه علی رغم کربوهیدارت‌های ساده که تنها 3 تا 4 ساعت دوام دارند تا 8 ساعت در دستگاه گوارش با قیمانده وموجب می شود تا فرد روزه دار دیرتر احساس گرسنگی کند. از کربوهیدارت‌های پیچیده می‌توان به نان سبوس‌دار، انواع غلات سبوس( برنج، جو، جودوسر) سیب زمینی و حبوبات(مانند عدس و لوبیا) اشاره کرد.

- غذاهای سرخ شده باید به مقدار کم مصرف شود زیرا باعث سوء هاضمه، سوزش سردل و تشنگی بیشتر در طی روز می‌شود.

از نوشیدن چای در وعده سحری پرهیز شود

- از نوشیدن چای خصوصاً چای پررنگ در هنگام سحر و نیز قهوه خودداری شود زیرا موجب دفع ادرار زیاد و تبعا باعث تشنگی در طول روز می‌شود.

- هنگام مصرف سحری از خوردن غذاهای خشک مثل کوکو سیب زمینی، کوکو سبزی، کتلت، انواع کباب های گوشت قرمز و جوجه کبات خودداری شود. این غذاهای مخصوصا زمانی که با ادویه زیاد آماده شوند تشنگی شدید و ترش کردن و ورم معده را به همراه دارند.

- بلافاصله پس از صرف سحری دراز نکشید زیرا این کار موجب برگشت غذا از معده به مری و ناراحتی گوارشی می‌شود.

منبع: بسیج پرس

/م118