اجتناب از گناه کبیره باعث بخشودگی گناهان صغیره می شود

کد خبر: 18932
حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی جاودان در درس اخلاق طلاب حوزه علمیه امیرالمومنین(ع) تهران با شاره به آیه 31 سوره نساء گفت: اگر انسان از گناهان کبیره اجتناب کند نه تنها گناهان صغیره وی بدون توبه بخشیده می شود بلکه در زمره بندگان محترم و مکرم خدا قرار می گیرد.
وارث: درس اخلاق حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی جاودان ساعت 11 امروز بیستم شهریور ماه در شبستان مسجد حضرت امیرالمومنین(ع) برگزار شد.

وی با اشاره به آیه 31 سوره نساء گفت: در این آیه خداوند وعده داده که اگر از گناهان کبیره اجتناب بورزید،  سیئات و گناهان صغیره شما را می بخشم و شما را به دروازه ای از کرامت می پذیریم.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: کسی که گناه کبیره انجام می دهد محترم نیست و از این رو صدای تضرع او شنیده نمی شود و دعایش مستجاب نمی گردد.

وی خاطرنشان کرد: تنها شرط نجات کسی که گناه کبیره را با اصرار انجام می دهد در قیامت،  شفاعت است که آنهم مشروط به ایمان وی است.

وی در ادامه در تعریف اصرار به گناه گفت: کسی که گناه می کند و به فکر توبه نیست در حقیقت به گناه اصرار دارد. همچنین اصرار، هر گناه صغیره ای را به گناه کبیره تبدیل می کند.

حجت الاسلام والمسلمین جاودان درخصوص اینکه احترام مومن باید تا جایی بالا برود که وقتی سر به آسمان بلند می کند حاجت وی برآورده شود اظهار داشت: داستان عوض شدن قبله مسلمین از بیت المقدس نیز در زمره همین مبحث است. وقتی پیامبر(ص) از عبادت به سمت قبله گاه یهودیان در دل اظهار نارضایتی کردند، قبله مسلمین به امر پرودگار تغییر یافت.

استاد اخلاق حوزه علمیه درباره بخش دوم آیه مذکور که به باز شدن دروازه کرامت برای اجتناب کنندگان گناه کبیره اشاره دارد گفت: کسی که بنده اکرم خداست در مقابل رأی خدا رأی نمی دهد و در پایان به جایی می رسد که دیگر هیچ رأیی جز رأی خداوند متعال در دل او نیست و قلبش به گفته معصوم به لانه مشیت خدا تبدیل می شود.

وی در پایان تأکید کرد: کسی که گناه کبیره را ترک کند و از آن دوری کند گناهان صغیره او بدون توبه بخشیده می شود.

گفتنی است، درس اخلاق در مدرسه امیرالمومنین(ع) به صورت هفتگی با حضور یکی از اساتید برجسته اخلاق برگزار می شود و حضور برای عموم مردم آزاد می باشد.


/م118