آیا ابا عبدلله الحسین(ع) مخذول است؟

کد خبر: 22315
" اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْإِمَامِ الشَّهِیدِ الْمَقْتُولِ الْمَظْلُومِ الْمَخْذُولِ " وقتی به این فراض از صلوات مخصوصه ابی عبدالله می‌رسیم و آن را می‌خوانیم دو سوال در مورد کلمه مخذول به ذهن می‌رسد یکی اینکه معنی مخذول چیست؟ دوم اینکه چرا امام حسین را مخذول می‌دانیم و آبا این عبارت با عبارات قرانی مخذول منافات دارد یا نه ؟


وارث: " اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْإِمَامِ الشَّهِیدِ الْمَقْتُولِ الْمَظْلُومِ الْمَخْذُولِ " وقتی به این فراض از صلوات مخصوصه ابی عبدالله می‌رسیم و آن را می‌خوانیم دو سوال در مورد کلمه مخذول به ذهن می‌رسد یکی اینکه معنی مخذول چیست؟ دوم اینکه چرا امام حسین را مخذول می‌دانیم و آبا این عبارت با عبارات قرانی مخذول منافات دارد یا نه ؟


" اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْإِمَامِ الشَّهِیدِ الْمَقْتُولِ الْمَظْلُومِ الْمَخْذُولِ "
وقتی به این فراض از صلوات مخصوصه ابی عبدالله می‌رسیم و آن را می‌خوانیم دو سوال در مورد کلمه مخذول به ذهن می‌رسد یکی اینکه معنی مخذول چیست؟ دوم اینکه چرا امام حسین را مخذول می‌دانیم و آبا این عبارت با عبارات قرانی مخذول منافات دارد یا نه ؟
صرف مقایسه چند آیه و روایت و فراضهای از مقاتل و ادعیه جوابی کلی در مورد این عبارت به ما می‌دهد و کمکی مناسب به درک این مطلب دارد همانطور که رویت خواهید نمود. 
 1 ) فرقان 29
« لَقَدْ أَضَلَّنِی عَنِ الذِّکْرِ بَعْدَ إِذْ جاءَنِی وَ کانَ الشَّیْطانُ لِلْإِنْسانِ خَذُولًا »
« شیطان همواره آدمی را تنها می‌گذارد »
 2 ) اسراء22
« لا تَجْعَلْ مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَرَ فَتَقْعُدَ مَذْمُوماً مَخْذُولًا »
« معبود دیگرى با خدا قرار مده تا نکوهیده و وامانده بنشینى»
3 ) در کامل الزیارات به نقل از رسول الله صل الله علیه و آله در باره امام حسین علیه السلام می‌فرمایند:
" اللّهم اخذُل مَن خَذَلهُ و اقتُل مَن قَتَلَه "
خداوند بی یارو یاور گذارد کسی را که حسین علیه السلام را بی یار و یاور گذاشته است.
4 ) در مقتل مقرم حضرت ابی عبدالله خطاب به عمر سعد قبل از شهادت می‌فرمایند :
" وَیْلَکُمْ مَا عَلَیْکُمْ....فَإِنَّهُمْ غَرُّونا وَ خَدَعُونا وَ خَذَلُونا " 
وای بر شما ...پس شما ما را به سوی خود کشاندید و نیرنگ زدید و ما را تنها و بی یاور گذاشتید.
5 ) امام صادق علیه السلام در زیارت اربعین می فرمایند :
" مُنْجِزٌ مَا وَعَدَکَ وَ مُهْلِکٌ مَنْ خَذَلَکَ وَ مُعَذِّبٌ مَنْ قَتَلَکَ "
خداوند وعده خود را عملی کند و آنها که تو را تنها گذاشتند و تو را مضطر گذاشتند هلاک کند.
توضیحی در مورد آیات ذکر شده در بالا و توجه مفسرین به کلمه " مخذول " در آنها :
" وَ کانَ الشَّیْطانُ لِلْإِنْسانِ خَذُولًا"
نظر صاحب تفسیر شریف المیزان:
کلمه" خذلان"- به ضم خاء- به این معنا است که: کسى که امید یارى‏اش را داشتیم، ما را یارى نکند، و خذلان شیطان این است که در دنیا به انسان وعده مى‏دهد که اگر به اسباب ظاهرى تمسک کنى و پروردگارت را فراموش نمایى تو را از هر مکروهى نجات مى‏دهم، و در نجاتت یاریت مى‏کنم، ولى همین که اسباب از کار افتاد، و قهر الهى همه را از اثر انداخت،- که در روز مرگ جزئى و در روز قیامت کلى است- آن روز دست از یارى انسان برداشته، آدمى را تسلیم سرنوشت شوم خود مى‏کند، هم چنان که قرآن فرموده:" کَمَثَلِ الشَّیْطانِ إِذْ قالَ لِلْإِنْسانِ اکْفُرْ، فَلَمَّا کَفَرَ قالَ إِنِّی بَرِی‏ءٌ مِنْکَ " ( حشر 16 )
خذلان در تفسیر نور :
«خذلان» این است که انسان به حمایت کسى‏ امید داشته باشدولى‏ او انسان را رها کند.
به نقل از روایات تنهایی، از رفیق بد بهتر است. امیر المؤ منین امام على بن ابیطالب علیه السلام مى فرماید:
"مَنْ إِشْتَبَهَ عَلَیْکُمْ أَمرُهُ وَلَمْ تَعْرِفُوا دینَهُ فَانْظُرُوا إلی‏ خُلَطائِهِ فَإِنْ کانُوا أَهْلَ دینِ اللَّهِ فَهُوَ عَلی‏ دینِ اللَّهِ وَإِنْ کانُوا عَلی‏ غَیْرِ دینِ اللَّهِ فَلا حَظَّ لَهُ مِنْ دینِ اللَّه"
(هر گاه وضع کسى بر شما مشتبه شد و دین او را نشناختید به دوستانش نظر کنید، اگر اهل دین و آئین خدا باشند او نیز پیرو آئین خدا است ، و اگر بر آئین خدا نباشند او نیز بهره اى از آئین حق ندارد)
و براستى گاه نقش دوست در خوشبختى و بدبختى یک انسان از هر عاملى مهمتر است ، گاه او را تا سر حد فنا و نیستى پیش مى برد، و گاه او را به اوج افتخار مى رساند.
اسلام براى‏ دوستى‏ وانتخاب دوست، سفارش هاى‏ زیادى‏ دارد و دوستى‏ با افرادى‏ را
تشویق و از دوستى‏ با افرادى‏ نهى‏ کرده است که این موضوع به بحث مستقلّى‏ نیاز دارداما اینجا به روایتی از رسول خدا اشاره می‌کنیم
از پیامبر صَلیَّ اللهُ علیهِ و آله پرسیدند: بهترین دوست کیست؟ فرمود: کسى‏ که دیدارش شما را به یاد خدا بیندازد، و گفتارش به علم شما بیفزاید و کردارش یاد قیامت را در شما زنده کند.
اما در مورد آیه 22 اسراء :
آیات سابق از آیه مورد بحث، جریان سنت الهى را در هدایت انسان به سوى حق و دین توحید خاطرنشان مى‏ نماید و خلاصه آن سنت این بود که خداوند هر کس را که دعوت حق را اجابت کند در دنیا و آخرت سعادتمند گرداند و هر که را که به حق کفر ورزیده و از امر او سرپیچى نماید در دنیا و آخرت عقاب کند
آن گاه نتیجه مى‏ گیریم باید از شرک اجتناب ورزیده و همواره ملازم طریق توحید باشیم، و در آخر مى‏ فرماید:
" لا تَجْعَلْ مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَرَ فَتَقْعُدَ مَذْمُوماً مَخْذُولًا "
" خذلان" بدین معنا است که آن کس که آدمى احتمال مى‏دهد او را یارى کند در هنگام احتیاج یارى نکند 
و این آیه به منزله نتیجه‏ اى براى آیات قبل است که سنت خدا در بندگانش را یادآور بود، و به این معنا خاتمه یافت که" هر کس از بندگان خدا دنیاى عاجل را بطلبد همین طلبش او را در آخر به آتش و مذمومیت و مدحوریت منتهى مى‏کند، و هر کس از ایشان که آخرت‏ بخواهد خداوند سعیش را و کار نیکش را شکر مى‏گزارد
پس معنا چنین مى‏شود" به خداى سبحان شرک نداشته باشید، تا کارتان به جایی نرسدکه زمین‏گیر شوىد و از سیر به درجات قرب بمانید و خود را مذموم کنید و خدا هم که یاورى جز او نیست یاریتان نکند.
معنی خذلان در مفردات راغب:
( الخِذْلَان: ترک مَن یُظنُّ به أن ینصرَ نصرَتَه )
معنى مخذول در معجم المعانی الجامع 
مَخذول: ( اسم ) الجمع : مَخَاذِیلُ، مَخْذُولٌ : مُحْبَطٌ ، لاَ مَنْ یَنْصُرُهُ أَوْ یُعِینُهُ ، خذَل صدیقَه / خذَل عن صدیقِه : تخلَّى عن نصرته وإعانته  
ترجمه و توضیحی در مورد کلمه "خذلان"
خذلان یعنی دوری گزیدن کسی که ،ظن به کمک و یاری او برای پیروزی می‌رود.
نکته قابل توجه در ترجمه کلمه ظن است که حد فاصل بین شک و یقین است یعنی احتمال وقوع فعل بیشتر از عدم وقوع آن است.
با توجه به بیان ابی عبدلله علیه السلام :
« أَلَا وَإنَّ الدَّعِیَّ ابْنَ الدَّعِیِّ قَدْ رَکَزَ بَیْنَ اثْنَتَیْنِ: بَیْنَ السِّلَّه وَالذِّلَّه؛ وَهَیْهَاتَ مِنَّا الذِّلَّه »
" بدانید و آگاه باشید این "دعی دعی زاده" مرا در تنگنای دو چیز قرار داده است یا شمشیر کشیدن و یا خواری کشیدن ، هیهات که ما اهل بیت به ذلت تن دهیم "
ابی عبدلله علیه السلام به صراحت عدم قبول وپذیرش ذلت و خواری را نه برای خود و نه خاندان خود بر می‌گزیند، وقتی با این نکته در این فراز از صلوات مخصوص ایشان روبه رو می‌شویم
" اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْإِمَامِ الشَّهِیدِ الْمَقْتُولِ الْمَظْلُومِ الْمَخْذُولِ "
" خدایا درود فرست بر امام،شهید، کشته، ستم کشیده، بى‏ یار "
مخذول را باید بی یاور از سوی انسان‌ها دانست زیرا که یاور او فقط وفقط خداوند حی و متعال بوده است و شاهد این مداعا جاودان ماندن ایشان در زندگانی بشریت است و می‌توان ادعا کرد این کلمه " مخذول " خلاصه تمام مقتل ابی عبدالله الحسین است ، چرا که از دنیا و مردم دنیا بریده و روی به خداوند دارند.

منابع :
تفسیر المیزان
تفسیر نور
بحار الانوار
مفاتیح الجنان
مقتل مقرم
مفردات راعب
معجم المعانی الجامع

منبع: قدیم الاحسان
/ف.م214