معطرسازی حرم مطهر رضوی با 11 تن گلاب

کد خبر: 24295
معاون اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی گفت: سال گذشته 4.5 تن از بهترین و معتبرترین اسانس‌ها و 11 تن گلاب در معطرسازی حرم مطهر رضوی استفاده شده است.

وارث: محمود ممتاز در مرکز همایش‌های و نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی افزود: از خدمت‌های قدیمی حرم مطهر که بیشتر موقوفات آستان مقدس صرف آن می‌شود بخش روشنایی حرم است. در حرم مطهر 1500 لوستر و 30 هزار لامپ وجود دارد که با ارزش‌ترین لوستر در بالای ضریح مطهر واقع است.

وی ادامه داد: بزرگترین لوستر که 4 متر طول و سه متر عرض دارد در صحن مطهر و سنگین‌ترین آن که 2 تن وزن و 2 متر ارتفاع دارد و در دارالسلام نصب شده است. رواق دارالحجه با 181 لوستر و 5271 لامپ ‌روشن‌ترین رواق حرم مطهر محسوب می‌شود.

معاون اماکن متبرکه امور زائرین آستان قدس رضوی گفت: روزانه 600 شاخه گل از بهترین گل‌ها فوق ضریح گذاشته می‌شوند و خادم‌ها این گل‌ها را بعد از تعویض، خشک و بسته‌بندی می‌کنند و همه روزه بعد از نماز صبح و در رواق غدیر بین نمازگزاران توزیع می‌کنند.

وی در خصوص خدمات آستان قدس رضوی اظهار کرد: ما ارائه خدمات متنوع و شبانه‌روزی در یک میلیون متر مربع زیربنا به حدود 28 میلیون زائر با همکاری دوستان مخلص که به صورت افتخاری توفیق خدمت در بارگاه امام رضا(ع) را دارند و تعداد آنها بالغ بر 30 هزار نفر است را بر عهده داریم.

ممتاز تصریح کرد: نظافت و بهداشت یکی از خدمت‌رسانی‌های آستان قدس رضوی محسوب می‌شود که در همین راستا روزانه 330 هزار متر سنگ فرش 1200 در و بیش از 6 هزار شیشه را تمیز و غبارروبی می‌کنیم. خادمین حرم مطهر رضوی روزانه سه بار توفیق جاروکشی فرش‌های حرم را برعهده دارند.

معاون اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی بیان کرد: در کنار نظافت توجه به بهداشت به صورت خاص و ویژه از جمله خدمت‌رسانی‌های ما به زائرین به شمار می‌آید. همه روزه کلر آب در اماکن متبرکه کنترل می‌شود و سال گذشته 150 میلیون لیوان یک بار مصرف برای آشامیدن آب در حرم مصرف شده است.

ممتاز گفت: معطرسازی از دیگر خدمات ما است که ما در این خصوص 200 دستگاه رایحه افشان داریم که 170 دستگاه آن به صورت ثابت هستند.

معاون اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی اظهار کرد: از دیگر خدمت‌های مفید و باعث افتخار ما، طرح معین الضعفا است که در همین راستا سال گذشته 20 هزار سالمند بی‌سرپرست و بدسرپرست را مشرف به زیارت امام رضا(ع) کردیم. در حرم مطهر علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) 200 هزار قرآن و کتب ادعیه وجود دارد که بالغ بر 170 صحاف ممتاز مشهدی به صورت افتخاری توفیق صحافی آنها را برعهده دارند.

ممتاز اظهار کرد: سال گذشته مهمان سرای حرم مطهر رضوی پذیرای سه میلیون زائر بوده است. توزیع بن غذا در هتل‌ها و مهمان‌سراها و تمامی مراکز اقامتی زائران براساس قرعه‌کشی و به صورت تصادفی است.

معاون اماکن متبرکه و امور زائرین استانی قدس رضوی بیان کرد: تمام این خدمات بدون برنامه‌ریزی ممکن نیست و به همین علت ما 18 کمیسیون با عنوان واحد طرح برنامه‌ راه‌اندازی کردیم تا با کمک و مشورت آنها بهترین خدمات را ارائه دهیم.

محمود ممتاز خاطرنشان کرد: واحد پایش به معنای تنظیم کیفیت خدمات با حضور 700 نیرو را تاسیس کردیم که با لباس مشخص در اماکن هستند و اگر به مشکل و کوتاهی برخورد کنند سریعا آن را گزارش می‌کنند.

معاون اماکن متبرکه و امور زائرین استان قدس رضوی گفت: ما شرایطی را فراهم کردیم که اگر هر زائری بعد از ترک مشهد مقدس دلتنگ امام علی‌ابن موسی‌الرضا شد بتواند با شماره‌گیری 32003334-051 به روضه منوره و امام خویش متوسل شود.

ممتاز عنوان کرد: تمام خدمات ارائه شده در حرم مطهر رضوی از موقوفات و نذورات است و دولت برای این خدمات هیچ بودجه‌ و اعتباری در نظر نمی‌گیرد.


/ب.ط211