ضرورت بهره‌مندی از علما و روحانیون در سخنرانی‌های مساجد

کد خبر: 41990
مرکز رسیدگی به امور مساجد در آستانه محرم در ابلاغیه ای بر لزوم بهره گیری حداکثری از ظرفیت های مراسم عزاداری در مساجد تاکید کرد.
وارث :معاونت فرهنگی- اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد در آستانه فرا رسیدن ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان با انتشار نامه ای خطاب به ائمه جماعات، ضمن عرض تسلیت و سپاس از تلاش ها و مجاهدت های علمای عظام و روحانیت فعال در سنگر مسجد، به بیان نکاتی چند پرداخت. متن نامه به شرح زیر است:

 


با احترام، ایام سوگواری سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام)، امسال مصادف است با ضایعه‌ جانگداز فقدان جمعی از حجاج بیت‌الله و پیروان نهضت عاشورا که با لبان تشنه، یکسره از خانه به دیدار صاحب خانه شتافتند و قلوب امت مسلمان را مالامال از اندوه نمودند.


 


ضمن عرض تسلیت، امید می‌رود تلاش‌ها و مجاهدت‌های علمای عظام و روحانیت فعال در سنگر مساجد، در مسیر اعتلای ارزش‌های اسلام ناب و نشر و ترویج معارف و درس‌های قیام خونین سید الشهداء(علیه السلام)، مورد قبول درگاه احدیت قرارگیرد.


 


 شور و نشاط و آمادگی معنوی که در سایه‌ی یاد و نام امام حسین(علیه السلام) هم‌زمان با فرارسیدن ایام محرم در جامعه ایجاد می‌شود، عطر روضه که دل‌ها را مهیای پذیرش حق می‌کند و گریه‌های برخاسته از عشق و شور و شعور، که روح و جان را در مسیر معنویّت و عبودیّت قرار می‌دهد، بهترین فرصت برای متولیان و دغدغه‌مندان دین و فرهنگ و به‌ویژه روحانیت معزّز است که از پایگاه مسجد، به‌عنوان پناهگاه اهل ایمان و سنگر اصلی دفاع از حریم دین و ولایت، الگوی بهترین مکان و عالی‌ترین تدابیر برای برپایی مجالس معرفتی عزاداری را متجلی نمایند و کانون وحدت و مودت مومنین شوند.


 


 تردیدی نیست که تداوم این خیزش بزرگ مردمی در عزای سالار شهیدان(علیه السلام)، حاصل میدان‌داری عالمان فرهیخته، دل‌سوختگان دردمند و شاگردان مکتب امام صادق(علیه السلام) ، خصوصاً ائمه محترم جماعات است. لیکن به‌لحاظ اهمیت موضوع، استدعا می‌شود نکات زیر را به‌عنوان یادآوری، در صورت صلاحدید در جمع اعضای معزز شورای فرهنگی مسجد مطرح نموده و ما را از بازخوردها و رهنمودهای ارزشمند خود بهره‌مند فرمایید :


 


 بصیرت‌بخشی، روشنگری و بیدارگری با تأکید بر منظومه‌ی فکری رهبر فرزانه‌ی انقلاب(دامت برکاته) درسخنرانی‌ها، مداحی‌ها وانتقال پیام‌ها، با عنایت به شرایط حساس حاکم بر جهان، منطقه و کشور و تلاش دشمنان برای مقابله با اسلام ناب، مکتب نورانی تشیع و نظام مقدس جمهوری اسلامی، می‌تواند با مصادیقی همچون: اسلام‌هراسی، تلاش برای اختلاف افکنی بین مذاهب و به تصویر کشیدن چهره‌ی تاریک و خشن از اسلام عزیز، تلاش برای ایجاد دودستگی در کشور و نفوذ در فضای سیاسی و فرهنگی و... مدنظر قرار گیرد.


 


محور فعالیت مشترک امسال، تحت عنوان: "مسجد و جوانان" که با هدف جلب توجه کارگزاران مساجد به اهمیت و اولویت پرداختن به نیازهای جوانان و آماده‌سازی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مسجد، برای استقبال از حضور پررنگ‌تر این عزیزان مطرح گردیده است، در برگزاری مراسم عزاداری، مسئولیت سپاری‌ها ، مواجهه‌ها و ارتباطات در این ایام و لیالی، اهمیت مضاعفی خواهد یافت. انتظار می‌رود با دریافت ایده‌ها، تجربه‌های موفق و مستندات برنامه‌های مساجد پیشرو در حوزه‌ی ارتباط با جوانان، امکان الگوسازی در سایر مساجد فراهم گردد.


 


 به‌نظر می‌رسد مظاهر عزای حسینی از قبیل سیاه‌پوش شدن و نصب پرچم با مضامین عمیق عاشورایی، در مساجد باید پررنگ‌تر از تکایا و هیئات تجلی یابد.


 


 انرژی بی‌پایان و اشتیاق زایدالوصف جوانان و اقشار مختلف مردم در عرض ارادت و ابراز احساسات پاک و مقدس به ساحت حضرت اباعبدا...الحسین(علیه السلام) ، اقتضاء می‌نماید که از لسان نافذ حضرات ائمه جماعات، در خصوص لزوم پرهیز از ایجاد مزاحمت برای عموم مردم و به‌ویژه همسایگان مکرم مساجد در مجالس عزاداری، چند نکته به خادمان محترم و کارگزاران دلسوز مساجد، تذکر داده شود:


 


   الف: تأکید بر پایان دادن به مجالس عزاداری قبل از ساعات پایانی شب و جلوگیری از لطمه وارد شدن به توان انجام واجبات دینی و برپایی باشکوه نماز جماعت صبح در مسجد


   ب: خودداری از پخش هر صوتی، جز نوای ملکوتی اذان، از طریق بلنگوی بیرونی مسجد


   ج: تنظیم ساعت مناسب برای "دسته‌روی" که در اصل، از شعائر ممدوح و ترویج الگوی شایسته و بایسته‌ی آن، سفارش رهبر فرزانه‌ی انقلاب (دامت برکاته) است.


   د: هماهنگی با مراکز انتظامی و بهره‌گیری از نیروهای داوطلب مردمی با هدف جلوگیری از ایجاد ترافیک و مانع در مسیر تردد خودروها، در هنگام دسته‌روی


   ه: رعایت نظاف محیط پیرامونی مساجد، پس از توزیع نذورات یا پذیرایی از عزاداران و برنامه‌ریزی برای جمع‌آوری ضایعات بجا مانده در اسرع وقت


  توجه جدی به اصول ایمنی به‌منظور پیشگیری از بروز حوادث غیرمترقبه‌ در ازدحام جمعیت، همچون آتش‌سوزی، انفجار گاز، برق گرفتگی و... که فهرست موارد اعلامی از سوی سازمان آتش نشانی، به‌پیوست تقدیم شده است.


 


در صورتی که تاکنون نسبت به عقد قرارداد بیمه‌نامه مسئولیت( پوشش بیمه‌ای حوادث منجر به جرح یا فوت نمازگزاران یا شرکت‌کنندگان در برنامه‌های مساجد)، با هریک از کارگزاران بیمه مورد نظر امنای مسجد اقدام نشده است، جهت استفاده از تسهیلات تفاهم نامه مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیمه البرز، نواحی وابسته به مرکز آماده راهنمایی و خدمت هستند.


 


موازین شرعی و ارشادات علمای عظام، با هدف بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های مراسم عزاداری، به جوانان و فعالان برنامه‌های عزاداری یادآوری گردد :


الف: ضرورت بهره‌مندی از علما و روحانیون در سخنرانی‌ها و حتی‌المقدور، پرهیز از دعوت افراد غیر روحانی


 ب: نظارت بر محتوای سخنرانی‌ها، اشعار مداحان محترم و فرهنگ‌سازی برای پرهیز از لخت شدن سینه‌زنان و استفاده از علم ، تمثال و...


 ج: پیشگیری از اختلاط در طول مسیر دسته‌روی یا در حاشیه‌ی برنامه‌ها


 


خودداری از طرح نکات اختلاف‌برانگیز با عنایت به منویات رهبری عالیقدر انقلاب(دامت برکاته) مبنی بر تقویت همدلی و همزبانی میان دولت و ملت و مقابله با توطئه‌ی دشمن در جهت ایجاد دودستگی در جامعه که پیشنهادات اجرایی و بایسته‌هایی برای تحقق این مهم، به پیوست تقدیم شده است.


 


 در پایان، با اغتنام فرصت، چند نکته به‌عنوان گزارش برنامه‌های فرهنگی مرکز، جهت مزید  استحضار به‌محضر مبارکتان تقدیم می‌گردد: همان گونه که استحضار دارید، چندی است طرح"نهضت قرآنی" در سطح مساجد استان تهران، با هدف انس بیشتر نمازگزاران با تعالیم قرآن کریم برگزار می‌گردد. آیین‌نامه وطرح کلی مراحل اجرای این طرح، از جمله: تفسیرآیات برگزیده (هرهفته یک آیه) ، کرسی تلاوت و کرسی تفسیر (سوره های حجرات و لقمان) در "پایگاه تخصصی مسجد" در دسترس قرار گرفته است. در صورتی که تمایل دارید در ادامه‌ی اجرای طرح مشارکت داشته باشید، اطلاعات تکمیلی از طریق این سایت به نشانی: www.masjed.ir و یا مراجعه به کارشناسان محترم فرهنگی نواحی قابل دریافت است.


 


نظر به تأکیدات رهبر معظم انقلاب(دامت برکاته) مبنی بر ضرورت ترویج و احیای فرهنگ اقامه‌ی نماز جماعت صبح در مساجد، طرح جامعی در دستور کار مرکز قرار گرفته است.لذا استدعا داریم ائمه مکرم جماعات مساجدی که به هر دلیلی از این فیض عظیم بی‌بهره مانده‌اند، ضمن تعامل با مدیریت ناحیه مربوطه، با تشکیل شورای فرهنگی مسجد و تمهید مقدمات راه‌اندازی نماز جماعت صبح، علاوه‌بر برخورداری از پاداش معنوی، در لبیک به مطالبه‌ی صریح معظم له، اهتمام داشته باشند.


 


 "پایگاه تخصصی مسجد" ، در کنار اطلاع‌رسانی اخبار و برنامه‌های جاری مرکز و مساجد می‌کوشد، علاوه‌بر فایل کتب و مقالات تولید شده در دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز، محتوای مورد نیاز ائمه محترم جماعات در مناسبت‌های مختلف را در اختیار ایشان قرار دهد. خواهشمندیم ضمن مراجعه و ملاحظه حاصل زحمات پژوهشگران، خادمان خود را از نظرات و پیشنهادات ارزشمندتان محروم نفرمایید.


 


با عنایت به اهمیت و ضرورت تقویت ارتباط میان مدارس و مساجد، تفاهم‌نامه‌ای میان مرکز رسیدگی به امور مساجد و اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران به امضا رسیده که متعاقبا با اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان نیز پیگیری خواهد شد. لطفا پس از مطالعه‌ی متن این تفاهم‌نامه که به‌پیوست تقدیم شده است و در "پایگاه تخصصی مسجد" نیز قابل مشاهده است، پیشنهادهای اجرایی و تجربیات موفق خود را در این رابطه، برای اطلاع‌رسانی به سایر مساجد، به این معاونت منعکس فرمایید.


 


 برگزاری کنگره عظیم تشیع در آستانه اربعین حسینی در اعتاب مقدسه، با حضور میلیونی هموطنان عزیزمان، نیازمند خدمات‌رسانی قابل توجهی است که به‌شکل طبیعی این مهم به‌هیچ‌وجه به‌تنهایی از سوی دستگاه‌های دولتی و نهادهای رسمی امکان‌پذیر نمی‌باشد و همکاری و همراهی مردم عزیز و خیرین خداجو را طلب می‌نماید. با عنایت به اینکه مسئولیت جمع‌آوری کمک‌های مردمی، اعم از نقدی، کالا و خدمات به ستاد بازسازی عتبات عالیات محول گردیده است، استدعا می‌شود نسبت به اطلاع‌رسانی شماره حساب ١٠٤٠ ستاد بازسازی عتبات، ویژه‌ی اربعین و جلب مشارکت‌های مردمی در مساجد اقدام و از همکاری با مسئولان ستاد بازسازی عتبات عالیات، همچون گذشته دریغ نفرمایید.


 


  با حرکت خودجوش شبکه‌ی امداد مردمی، تلاش جمعی تحت عنوان : "با کودکان حرم" آغاز شده است تا از طریق فعال نمودن ظرفیت‌های غیر دولتی، با محوریت مساجد، در ایام محرم، کمک‌های نقدی و غیرنقدی امت مسلمان جمع‌آوری و از طریق مجاری قانونی و بین‌المللی در کمپ‌های آوارگان، میان کودکان سوری توزیع گردد. اطلاع‌رسانی این نیت خیرخواهانه و خداپسندانه به نمازگزاران و معرفی پایگاه الکترونیکی که به‌همین منظور افتتاح شده است، به نشانی : www.koudakaneharam.ir/com   از سوی ائمه محترم جماعات مورد انتظار است.


 /1102101305