حاج علی قربانی: لازمه رسیدن به حمد این است که مصیبت زده شویم

کد خبر: 43395
مراسم شب چهاردهم محرم با سخنرانی حاج علی قربانی و مداحی حاج محسن عسگری و دیگر ذاکرین اهل بیت علیهم السلام در هیئت عشاق الحسین علیه السلام برگزار شد

وارث: مراسم شب چهاردهم محرم با سخنرانی حاج علی قربانی و مداحی حاج محسن عسگری و دیگر ذاکرین اهل بیت علیهم السلام در هیئت عشاق الحسین علیه السلام برگزار شد.

در ادامۀ خبر متن سخنرانی حاج علی قربانی را می خوانید:


حاج علی قربانی: لازمه رسیدن به حمد این است که مصیبت زده شویم

منظور حضرت زینب(س) از «ما رایت الا جمیلا»

کاروان اسراء وارد کوفه شد و کهنه ترین لباس ها را بر تن حضرت زینب سلام الله علیها کرده بودند. سوال کردند این ها چه کسانی هستند؟ آن ها را معرفی کردند. برای اینکه حضرت زینب سلام الله علیها را تحقیر کنند گفتند این عاقبت برادرت است. ایشان هم فرمودند: «ما رایت الا جمیلا». فرمودند: من هر چیزی که در کربلا دیدم زیبایی بوده است. امام حسین علیه السلام همه زندگی شان این بوده است که به مقام وصل برسند.

می فرمایند هر کسی که به خدا قرضی بدهد خدا دو برابرش را به او می دهد. ما با قرض دادن به خدا خودمان را بالا می بریم. پیغمبر صلی الله علیه و آله می فرمایند: صدقه هایشان را بگیر چون باعث می شود به مقام طهارت برسند. ما در سایه صدقه دادن اوج می گیریم. موقع صدقه دادن شیطان از باب فقر وارد میدان می شود. اگر پولی بدهی فردا خودت محتاج می شوی. در صورتی که نه تنها فقیر نمی شوی بلکه خدا مضاعفش می کند.

شخصی خدمت امام مجتبی علیه السلام می آید و می گوید چیزی ندارم و دست و بالم خالی است. می خواهم تشکیل خانواده بدهم. حضرت می فرمایند: برو صدقه بده و انفاق کن. آن شخص گفت: من می گویم چیزی ندارم. حضرت به او فرمودند: مگر نشنیدی که خداوند در قرآن فرموده است اگر می خواهی مالت زیاد شود انفاق کن که خدا 100 برابرش را به تو می دهد. در یک تعبیری حضرت سیدالشهدا علیه السلام فرمودند: 700 برابر اضافه می شود.

امام حسین علیه السلام به ما لطف کرده اند و این سعادت را داده اند که یار ایشان باشیم. بعد عده ای می گویند نیاز به عزاداری و سینه زنی و این ها نداریم! امام حسین علیه السلام یکی یکدانه خدا است. خدا نور خودش را هر روز روشن تر از روز قبل می کند.

بعضی ها از آن فرمایش حضرت زینب سلام الله علیها که فرمودند: «ما رایت الا جمیلا» تعابیر اشتباهی دادند. این ها جزء معارف و اعتقادات ما است. توحید و معارف و اعتقادات را نباید به دست هر کسی بدهیم. ما تابع امام و معصوم هستیم. معارفمان را هم از معصوم می گیریم. می گویند امام که به مقام وصل می رسد و ما را هم شفاعت می کند پس شیون و زاری برای چه است؟ پیراهن مشکی برای چه می پوشید؟

بساط کربلا چند جلوه دارد که هر کدام در سر جای خودش است. یک جلوه عاشورا مربوط به فعل قتل حضرت سیدالشهدا علیه السلام است. کسانی که این بساط را به پا کردند اگر به فعلشان نگاه کنیم اصلا زیبا نیست. عمل زشتی است که با زشت ترین نحو آن را انجام دادند.

فعل قتله امام حسین(ع)، زشت ترین فعل

اگر به فعل قتل حضرت نگاه کنیم هیچ زیبایی در آن نیست. قرآن می فرماید: «مَّا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللّهِ وَمَا أَصَابَكَ مِن سَيِّئَةٍ فَمِن نَّفْسِكَ وَأَرْسَلْنَاكَ لِلنَّاسِ رَسُولاً وَكَفَى بِاللّهِ شَهِيدًا»1 هر چه از خوبی به شما رسید از طرف خدا است اما اگر فعل زشتی بود نگو از طرف خدا است. فعل ابن ملجم که زیبا نبود که بگوییم از طرف خدا بوده است و او دارد وظیفه اش را انجام می دهد. چه کسی در این عالم است که بگوید فعل حرمله زیبا بوده است؟!

روایت است که خداوند می فرماید: اگر اشتیاق مرا نسبت به خودشان می دانستند از شدت شوق می مردند.

تنها کسانی که مخلد در عذاب جهنم هستند روایت است که قتله سیدالشهدا علیه السلام هستند. کسی که با بچه شیرخواره دشمنی می کند مستحق عذاب است. فعلی که مربوط به قتله امام حسین علیه السلام است اصلا زیبا نیست. اینکه حضرت زینب سلام الله علیها فرمودند: «ما رایت الا جمیلا» اصلا به آن امر زشت ربطی ندارد که کسی بخواهد نتیجه بگیرد، این واقعه اصلا نیاز به عزاداری و سوگواری ندارد.

حضرت زینب سلام الله علیها کسانی را که با امام حسین علیه السلام و یاران و فرزندانشان آن برخورد را کردند چندین و چند جا آنها را نفرین کرده اند.

زمینه سازی جبهه باطل

فعل قتله امام حسین علیه السلام اصلا زیبا نیست و آنها مستحق لعن و نفرین هستند. نه تنها کسانی که امام حسین علیه السلام را به شهادت رساندند بلکه کسانی که از روز اول خلق آدم، این بستر را آماده کردند را لعن می کنیم. چون همه در یک جبهه هستند. بدون مقدمه که نمیشد سر امام حسین علیه السلام را بالای نیزه ببرند. بسترسازی جبهه باطل باعث شد این اتفاق بیفتد. فلذا ما همه آنها را لعن می کنیم.

بعد از لعن در زیارت عاشورا می گوییم: « اَللَّهُمَّ خُصَّ اَنْتَ اَوَّلَ ظالِمٍ بِاللَّعْنِ مِنّى وَابْدَأْ بِهِ اَوَّلاً ثُمَّ الثَّانِىَ وَالثَّالِثَ والرَّابِعَ اَللَّهُمِّ الْعَنْ یَزیدَ خامِساً وَالْعَنْ عُبَیْدَ اللَّهِ بْنَ زِیادٍ وَابْنَ مَرْجانَةَ  وَ عُمَرَ بْنَ سَعْدٍ وَ شِمْراً وَ آلَ اَبى سُفْیانَ وَ آلَ زِیادٍ وَ آلَ مَرْوانَ اِلى یَوْمِ الْقِیمَةِ» یک قولی هست که اولین لعن به قابیل باز می گردد. نباید توجه ما به نصف روز جلب شود. تازه به بعد از عاشورا تا زمان خودمان هم باید دقت کنیم. خونخواهی حضرت هنوز اتفاق نیفتاده است. وقتی امام زمان عجل الله تعالی فرجه می آیند فرزندان آن ها را می کشند و بعضی اعتراض می کنند که این ها که آن زمان نبوده اند؟ حضرت می فرمایند: این ها راضی به این امر هستند. یعنی اگر در کربلا بودند همان کاری که پدرانشان کردند را می کردند.

در زیارت وارث هم می خوانیم: «فَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً قَتَلَتْكَ، وَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً ظَلَمَتْكَ، وَلعنَ اللهُ أُمَّةً سَمِعَتِ بِذَلِكَ فَرَضِيَتْ بِهِ» حتی کسانی که شنیدند و رضایت به این معنا داشتند. تا قیام قیامت ادامه دارد. این جبهه که بساطش جمع نشده است. این درگیری بین حق و باطل از روز اول بوده است. اوجش در کربلا بوده است و ادامه پیدا می کند و تمام نمی شود. همه این ها در شهادت امام حسین علیه السلام نقش داشتند.

امام رضا علیه السلام 5 توصیه به ریان2 کردند: یکی این بود که ریان اگر دوست داری که با شهدای کربلا باشی زیاد بگو «يا ليتني کنت معکم فافوز فوزا عظيما»3. ای کاش من در کربلا بودم.

می فرمودند: اگر زمانه ما را به تاخیر انداخته است زمان نمی تواند مانع من شود که تو را یاری کنم. الان هم به دنبال یاری تو هستم. باید در جبهه حق باشیم. این اشک ها صف ما را مشخص می کند. امام رضا علیه السلام به ریان فرمودند: هر کسی اشکش روی گونه اش سر بخورد و روی گونه اش بنشیند همه گناهان قبل و بعدش آمرزیده می شود. می خواهد گناهش کم یا زیاد، صغیره یا کبیره باشد. در کتاب کامل الزیارات پر از این روایات است.

اشک همراه با معرفت

صف و جایگاه ما در اینجا مشخص می شود. اشک، صف ما را مشخص می کند. هر چقدر این اشک با معرفت بیشتری باشد بهره ات از امام و مصائبش بیشتر می شود. هر چقدر در این عالم معرفتمان نسبت به امام بیشتر شد که هیچ فعلی در این عالم مهم تر از معرفة الامام نیست، بیشتر به معرفة الله می رسیم.

نتیجه اشک و سوگواری برای سیدالشهدا علیه السلام لعن و نفرین و مصیبت و داغ می شود. لازمه رسیدن به حمد این است که مصیبت زده شویم. این مصیبت هم تحقق پیدا نمی کند مگر اینکه مصیبت را ببینی. مصیبت همه اش زشتی است. این که حضرت زینب سلام الله علیها فرمودند: من زیبایی دیدم، منظورشان چیز دیگری است. اشتباه نکن که بگویی شمر هم یدالله است و وظیفه اش را انجام داده است. فعل زشتشان را با زشتی هم نشان دادند.

/1102101304

حاج علی قربانی:

پی نوشت:

1.     

سوره النساء آیه 79

2.     

رَیان بن شَبیب، از محدثان مورد وثوق شیعه و از اصحاب امام رضا(ع) و امام جواد(ع) است. او به گفته نجاشی دایی معتصم خلیفه بنی عباس بوده که خواهرش مارده از کنیزان هارون و مادر معتصم بوده است. اما برخی مانند مسعودی در اثبات الوصیة وی را دایی مأمون ذکر کرده‌اند.

3.     

مفاتیح الجنان، زیارت ششم امام حسین، ص 427


تمام حقوق مادی و معنوی این خبر متعلق به سایت وارث می باشد و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع شرعاً اشکال دارد.