استاد علوی تهرانی: اگر عالیترین مراتب بهشت را بشناسید به مراتب پایین بهشت راضی نمی شوید!
در ادامۀ خبر متن سخنان استاد علوی تهرانی را می خوانید:
اینکه حکیم در چه معنایی به کار می رود، چهار معنا دارد که ما با یک معنایش کار داریم و همه متکلمین در این مورد اتفاق دارند. که حکیم موجودی است که افعالش با غرض و یک هدف انجام می شود و کار بیهوده انجام نمی دهد.
اینکه خداوند حکیم است و کار عبس انجام نمی دهد در دو آیه به آن تصریح شده است. آیه اول در سوره دخان آیه 38
"وَمَا خَلَقْنَا السَّمَوَاتِ وَالأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا إِلاَّ بِالْحَقِّ وَإِنَّ السَّاعَةَ لآتِيَةٌ فَاصْفَحِ الصَّفْحَ الْجَمِيلَ" آسمان و زمین و آنچه بین آنها است عبس و بیهوده نیست، به یک غرضی آن را خلق کرده ایم.
غرض چیست؟ در سوره مبارکه مومنون آیه 115"أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لَا تُرْجَعُونَ" گمان کردی ما ما شما را بیهوده خلق کردیم؟ و شما به سوی ما بر نمی گردید؟ شما به سوی ما بازگردانده می شوید.
انسان در دو نشئه دنیا و آخرت زندگی می کند و زندگی در آخرت در گرو اعمال دنیوی اش است. هر موجودی در روز قیامت در گرو عملی است که انجام داده است. "فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ. وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً يَرَهُ" اگر به اندازه سنگینی ذره عمل خیر داشته باشیم ملاقاتش می کنیم و اگر به اندازه سنگینی ذره عمل شر داشته باشیم باز هم ملاقاتش می کنیم.
ذره چقدر سنگینی دارد؟ دو معنا برای ذره گفته اند: یک، ذره به معنای مورچه است که آنقدر وزن دارد که روی زمین می ماند و دیگری، آن ذراتی که در تاریکی روی هوا معلق است را ذره می گویند. از آن جهت که آنقدر وزن ندارد که روی زمین بماند. از مورچه هم سبک تر است که حتی روی زمین نمی ماند.
اگر عمل شر داشته باشی عاقبتی شر می شود و اگر عمل خیر داشته باشی عاقبت خیر می شود. عمل ما در زندگی آخرتی ما تاثیر تام دارد. در سوره مبارکه یس آیه 54 "فَالْيَوْم لَا تُظْلَم نَفْس شَيْئًا وَلَا تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ : روز قیامت به هیچکس ظلم نمی شود، و جزایی داده نمی شود مگر آنچه که انجام داده است"
جایگاه انسان های با عمل سوء بر اساس سوره ق قرآن کریم از آیه 24 تا 30 "مَّنَّاعٍ لِّلْخَيْرِ مُعْتَدٍ مُّرِيبٍ الَّذِي جَعَلَ مَعَ اللَّهِ إِلَهاً آخَرَ فَأَلْقِيَاهُ فِي الْعَذَابِ الشَّدِيدِ قَالَ قَرِينُهُ رَبَّنَا مَا أَطْغَيْتُهُ وَلَكِن كَانَ فِي ضَلَالٍ بَعِيدٍ قَالَ لَا تَخْتَصِمُوا لَدَيَّ وَقَدْ قَدَّمْتُ إِلَيْكُم بِالْوَعِيدِ مَا يُبَدَّلُ الْقَوْلُ لَدَيَّ وَمَا أَنَا بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِيدِ يَوْمَ نَقُولُ لِجَهَنَّمَ هَلِ امْتَلَأْتِ وَتَقُولُ هَلْ مِن مَّزِيدٍ"
هر کس این خصوصیات را داشته باشد جهنم می رود. هر کسی که در کنار خدا معبود دیگری قرار دهد عذاب شدیدی می دهیم. شیطان در روز قیامت با ما مخاصمه می کند چون ما می گوییم شیطان ما را گمراه کرده است و شیطان می گوید این خودش از اول در گمراهی بوده است، من فقط باعث شدم آشکارش کند. خداوند می فرمایند: دعوا نکنید من قبلا به شما وعده ها و وعیدها را داده بودم. خودت مشکل ایجاد کردی. خداوند در روز قیامت به جهنم می گوید: پر شدی و جهنم در جواب می گوید: باز هم هست.
پس عاملین عمل سوء جزایشان جهنم است و عاملین اعمال نیک جزایشان طبق آیه قرآن "من عمل صالحا من ذکر او انثی و هو مومن فلنحیینه حیاتا طیبه" اینها وارد بهشت می شوند و بدون حساب به آنها عطا می کنیم.
تو شصت سال چشم پوشی کردی ما ابدالعمر به تو عطا می کنیم. "کفی بالجنه ثوابا کفی بالنار عقابا و وبالا " بهترین پاداش بهشت است، بدترین کیفر و رنج جهنم است. پیامبر صلی الله علیه و آله می فرمایند: " أن الله خلق الجنة وخلق النار فخلق لهذه أهلا ولهذه أهلا " خدا بهشت و جهنم را خلق کرده و برای هر کدام عده ای را خلق کرده است.
پایین ترین حد بهشت را جنه النعیم می گویند. باغی پر از نعمت که همه چیز را به عالی ترین وجه آن دارد. در سوره مبارکه قلم آیه 34 می فرماید: "إن للمتقين عند ربهم جنات النعيم" برای متقین نزد خدا باغ های پر نعمت هست.
یک مرتبه دیگر در بهشت به نام فردوس وجود دارد. که پیامبر گرامی اسلام می فرمایند: "اگر از خدا بهشت خواستید فردوس بخواهید که بهترین باغ هاست." حضرت علی علیه السلام می فرمایند: خداوند بزرگ و والا مرتبه به فرشتگانش می فرماید: ای فرشته های من به سوی بنده من نظر کنید که یک شب تا صبح شب زنده داری کرده است تا خشنودی من را به دست بیاورد.
مرتبه دیگر در بهشت دارالسلام است. امام جواد علیه السلام می فرماید: سلام خود خداست، خدا افراد را به سمت دارالسلام دعوت می کند. دارالسلام خانه ای است که خدا برای دوستانش خلق کرده است. عمل ما نمی تواند دارالسلام بسازد خود خدا آن را می سازد. ارزشش از کعبه بیشتر است چون کعبه را حضرت آدم ساخته و حضرت ابراهیم آن را ترمیم کرده است ولی دارالسلام را خود خداوند ساخته است.
در صحرای قیامت کسی بین مردم ندا می دهد همسایگان خدا در دارالسلام بلند شوند، خدا اولیا را معرفی می کند: طایفه ای از مردم بلند می شوند ملائکه به استقبالشان می روند و آنها را به بهشت می برند. عمل شما چه بوده که می توانید به آنجا بروید؟ و جواب می دهند: ما بخاطر خدا همدیگر را دوست داشتیم و ملاک رفاقتمان خدا بوده است. صله رحم به خاطر خدا است بذل و بخشش ما نیز بخاطر خدا بوده است. ملاک ارتباط باید خدا باشد.
مرتبه دیگر بهشت دارالکرامه می باشد. امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند: بدانید هر کس که تقوای الهی پیشه کند خداوند در فتنه ها برای او راه خروج قرار می دهد. هیچوقت در زندگی بن بست ندارد و روشنایی در تاریکی ها دارند. او را در مکانی جاودان می کند که هر چیزی را که اراده کند در آنجا هست و او را در منزل کرامت وارد می کند.
دارالسلام منطقه ای بود که خداوند برای اولیاء درست کرده بود ولی دارالکرامه را برای خودش درست کرده است. یعنی عالی ترین مکان است. همسایه هایش انبیاء الهی هستند. مراتب بهشت را گفتیم که شنوندگان را تفهیم کنیم که به مراتب پایین بهشت راضی نشوند.
حال راه های رسیدن به بهشت چیست؟
رسول اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: من یک راه تضمینی برای رسیدن به بهشت به شما معرفی می کنم، اگر این راه را بروید به بهشت می رسید. شما شش چیز را از ناحیه خودتان به عهده بگیرید من ضمانت می کنم:
1-
هر وقت حرف می زنید راست بگویید.
2-
وقتی عهدی دادی وفا کن.
3-
اگر امین قرارت دادند ادای امانت کن.
4-
عفت و پاکدامنی پیشه کنید. در مقابل شهوت جنسی مانند حضرت مریم و حضرت یوسف علیه السلام مقاومت کنید.
5-
از حرام ها چشم پوشی کنید.
6-
از زور گفتن دست نگه دارید. دستتان را از زور مداری و ظلم به کسی نگه دارید.
سوال اینجا پیش می آید که پس نماز و روزه و امام حسین و ... کجا هستند؟ این ها در بستر آن شش مورد جواب می دهد.