کلیدواژه: تکلیف

امام حسین (ع) در اوج تکلیف‌مداری هم از "خانواده" خود غافل نشد

یک کارشناس مسائل دینی گفت: امام حسین (ع) در کربلا می‌خواهد به تکلیف و عهد خودش عمل کند، اما این چنین نیست که نسبت به خانواده خود بی‌توجه باشد.

زهرای مرضیه(س) عبد تکلیف مدار، موقعیت شناس و آگاه به زمان بود

استاد حوزه و دانشگاه گفت: زهرای مرضیه(س) یک عبد صالحه تکلیف مدار، موقعیت شناس و آگاه به زمان بود در حالی که زیست ایشان در تحمل شرایط و موقعیت‌ها و مدیریت زمان و بحران‌ها مثل یک بشر عادی است.  

انتخابات، تلفیق حق و تکلیف

شرکت در انتخابات که از مهمترین مسائل حیاتی جامعه محسوب می‌شود، نظیر شرکت در تماشای بازی نیست؛ زیرا شرکت در مراسم بازی یک حق مباح و ابتدایی است و هیچ تکلیفی را به همراه ندارد لذا حضور و عدم حضور آن برای افراد بی محذور است؛ ولی شرکت در مسئله حیاتی انتخابات که استقلال نظام و اقتدار ملت و شکوه جامعه اسلامی مرهون آن است، حق خاص و مسلم امت اسلامی است و تکلیف لزومی آن را همراهی می‌کند مانند شرکت در مسئله فرهنگ، اقتصاد، سیاست و بهداشت که تکلیف وجوبی پشتوانه اجرایی آن است؛ یعنی چنین حقی حتما باید استیفا شود.[آیت‌الله جوادی آملی، کتاب حق و تکلیف در اسلام، صفحه ۲۷۷ و ۲۷۸]

توصیه آیت الله بهجت در عمل به تکلیف

مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت می فرمود:ا ی کاش می‌فهمیدیم که چاره کار ما در یک چیز منحصر است، و آن این است که تکلیف الهی را تشخیص بدهیم و بدانیم که چه کار را باید بکنیم و چه کار را نباید بکنیم.

آیا تکلیف ما به اندازه کسانی است که پیامبران خدا را دیده‌اند؟

وارث: غیر از مواردی؛ مانند جهاد ابتدایی و نماز جمعه که در آن اختلاف نظر وجود دارد، در بیشتر موارد تکلیفمان با معاصران پیامبر اسلام(ص) تفاوتی نمی‌کند، اما بر اساس برخی روایات، ما در ادای این تکلیف‌ها پاداش بیشتری خواهیم داشت؛ چنان‌که در روایتی می‌خوانیم: رسول اکرم(ص) به علی(ع) فرمود: «اى عل...

حج را نمي توان با هيچ واجب ديگري مقايسه كرد

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت با اشاره به اهميت حج در اسلام اظهار داشت: حج را نمي توان با هيچ واجب ديگري مقايسه كرد و انسان متوجه مي‌شود كه حج هيچ گاه نبايد تعطيل شود لذا ايران براي برقراري حج امسال تمام تلاش خود را بكار گرفت اما دولت عربستان با كارشكني مانع شد.

تکلیف مستطیعان حج در زمان قطع روابط ایران و عربستان چیست؟

آیت‌الله بطحائی گلپایگانی گفت: حج دارای سه شرط استطاعت مالی، توان جسمی و توان امنیتی و باز بودن راه است.

حجت الاسلام بخشی: اسلام از ما تکلیف گرایی می خواهد، نه تکلیف گریزی!

مراسم گرامیداشت شهدای مدافع حرم با سخنرانی حجت الاسلام علی بخشی و مداحی حاج داوود آشتیانی، حاج محمود کریمی و حاج محمد کریمی در مسجد جامع فاطمیه (س) برگزار شد.

چرا شاداب نیستی؟

[جوان] عزیز من! اگر منِ پیرمرد شکسته باشم تکلیف معلوم است. تو چرا این‌گونه شکسته‌ای؟ چرا شاداب نیستی؟ چرا افسرده هستی؟ چرا رنگ و روی‌ات این‌گونه است؟ چه کرده‌ای؟ چه می‌خوری؟

کسانی که اهل خدا و رویین رو هستند لشکر شیطان نمی تواند بر آنها اثر بگذارد

وارث : مراسم سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع) امروز 13 آبان 94 با حضور مردم متدین تهران در حسینیه هدایت برگزار شد. حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، خطیب پیشکسوت و مفسر قرآن کریم در این مراسم گفت: اگر انسان بخواهد و علاقه داشته باشد در حوزه محبوبیت خداوند قرار گیرد به تعبیر پیامبر(ص) خ...

علمی را فرا بگیرید كه این سه خصوصیت را داشته باشد

آیت الله جوادی آملی گفت: علم، اَمام و اِمام عقل است، در حقیقت عقل یك نیروی اجرایی است و این نیروی اجرایی یك قانون اساسی و علم می‌خواهد. لازم است ما علمی فراهم كنیم كه بتواند عقل را رهبری کند.

از اوّل تکلیف تا به حال معصیت نکرده ام، ولى…

گزیده‌هایی از بیانات حضرت آبت الله العظمی بهجت (ره)

حجت الاسلام علی بخشی : انسان کریم خدمت به مردم را وظیفه خود می داند

جلسه هفتگی هیئت بنی الزهرا سلام الله علیها با سخنرانی حجت الاسلام علی بخشی و مداحی حاج مجید شمس برگزار شد.

چرا زنان زودتر به سن تكليف مي‌رسند؟

آيت‌الله جوادي‌آملي مفسر قرآن درباره دليل زودتر مكلف شدن دختران نسبت به پسران معتقد است: توفيق زن بيش از مرد است زيرا ‏تقريباً شش سال قبل از اين كه مرد، مكلف بشود، ذات اقدس اله زن را به حضور پذيرفته است.

تکلیف کسی که نمی تواند سجده اش را کامل انجام دهد

کسی که نمی تواند سجده اش را کامل انجام داده و سرش را روی زمین بگذارد، تکلیفش چیست؟

حجت الاسلام ریاضت : عبادات و اعمال ما توسل است یا تمسخر؟

مراسم شب بیست و ششم ماره رمضان باسخنرانی حجت الاسلام ریاضت و مداحی حاج محمد نوروزی و کربلایی حامد خمسه درهیئت پیروان امام حسین (ع) برگزار شد.

حجت الاسلام منصوریان: خداوند مالک امام حسین (ع) است

جلسۀ هفتگی هیئت منتظران حضرت ولی عصر عجل الله تعالی با سخنرانی حجت الاسلام منصوریان و مداحی حاج مجید کاشانی و حاج علی نجفی برگزار شد.

چکار کنیم حضور قلب در نماز داشته باشیم

وارث: حضور قلب هر‌کس و حالات او در این سفر روحانی، به مقدار معرفت او بستگی دارد.آن‌کس که در نماز انگیزه‌ای جز اسقاط تکلیف، راحت‌شدن، بار سنگینی را بر زمین نهادن و مانند آن را دارد، هرگز نمی‌تواند حال کسی را دریابد که خود را در حضور مالک و ملک بی‌چون و چرای هستی می‌بیند، بلکه تصوّر هم نمی‌توان...

چرا در روایات بزرگان دین، چشم را " پیامبرِدل " نامیده اند؟

آیت الله جوادی آملی در کتاب «حق و تکلیف در اسلام» می گوید: چشم را پيامبرِ دلْ ناميدند كه فرمان او مي برد و هرگونه نگاه بي جا، ظلم و تعدي در حق اوست و آن را تير زهرآگين از تيرهاي شيطان دانسته‏ اند كه با نگاه حرام، تيرِ آن به جان انسان اصابت مي‏ كند.

احساس تکلیف ما را به خدا می رساند(2)

بخش دوم سخنرانی علامه محمد تقی جعفری در رابطه با نتایج و ثمرات قسم سوم تعین و تاثیر آن بر شخصیت وزندگی انسان (22:53)

احساس تکلیف ما را به خدا می رساند!(1)

بخش اول سخنرانی علامه محمد تقی جعفری در رابطه با نتایج و ثمرات قسم سوم تعین و تاثیر آن بر شخصیت وزندگی انسان (19:21)

طلب آمرزش...

وارث:حضرت حجة بن الحسن علیه السلام:اگر از خداوند (صاحب عزت و جلال) طلب آمرزش کني، خداوند تو را مي‌آمرزد. (بحارالأنوار، ج 51، ص 329)همانا خدايتعالي مردم را بيهوده نيافريده و بدون تکليف و جزا رهايشان نکرده است. (الغيبة للشيخ الطوسي، ص 174)/س113 ...