حجت الاسلام میرباقری: رزق ماه رمضان را الان می دهند +گزارش تصویری

کد خبر: 34556
مراسم بزرگداشت حضرت رقیه سلام الله علیها با سخنرانی حجت الاسلام سید حمید میرباقری و مداحی ذاکرین اهل بیت علیه السلام حاج محمد نوروزی، حاج علی آینه چیو سید جواد چیذری در هیئت عشاق المهدی علیه السلام برگزار شد.
وارث:  مراسم بزرگداشت حضرت رقیه سلام الله علیها با سخنرانی حجت الاسلام سید حمید میرباقری و مداحی ذاکرین اهل بیت علیه السلام حاج محمد نوروزی، حاج علی آینه چیو سید جواد چیذری در هیئت عشاق المهدی علیه السلام برگزار شد.

در ادامه متن سخنان حجت الاسلام میرباقری را می خوانید: 


در روایتی از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله داریم: چرا به ماه شعبان، شعبان گفته می شود؟ چون شعبان یعنی شعبه، شعبه و قسمت، قسمت. فرمودند: چون در این ماه رزق و روزی ماه رمضان قسمت و تقسیم می شود. یعنی کسانی از آن ماه بهرۀ کافی میبرند که از ماه شعبان بهره ببرند.

رزق ماه رمضان را الان می دهند. کسانی شب های احیا در " بک یا الله " گفتن موفق هستند، کسانی درهای آسمان در شب قدر به رویشان باز می شود و می توانند بهره ببرند که در این ماه رزقشان را گرفته باشند.

در حدیث دارد: شب قدر خداوند متعال درهای آسمان را به روی بندگانش باز می کند. شما تصور کنید که میزبان و صاحبخانه ای 10 ، 20 نوع غذا سر سفره گذاشته باشد اما من و شما به جهت بیماری نتوانیم از هیچ کدام استفاده کنیم. آیا این 20 نوع غذا برایمان فایده دارد؟ خیر! غصۀ ما با ماه رمضان و شب قدر اینگونه است.

حق متعال که صاحبخانه است سفرۀ بی نظیری پهن می کند اما مشکل این است که من نمی توانم بهره ببرم چون مستعد نشدم و خودم را آماده نکردم. آنچه که انسان را در ماه شعبان آماده می کند تا رزق ماه رمضان را بگیرد، چه کاری است؟

چهار عمل در این روزهای پایانی است که البته از ابتدای ماه باید انجام می شد و الان رو به اتمام است.

عمل اول که در این ماه به انجام آن سفارش شده است، عبارت است از صلوات فرستادن بر محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله  او.

در حدیثی دارد، جابربن عبدالله انصاری می گوید: روزی پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله از پله های منبر بالا میرفتند وقتی به پلۀ اول رسیدند، آمین گفتند و به پلۀ دوم که رسیدند آمین گفتند پلۀ سوم هم همین طور. سوال کردند: سرّ این آمین گفتن هایتان در چیست؟ فرمودند: زمانی که پایم را بر پلۀ اول گذاشتم جبرئیل نازل شد و فرمود: یارسول الله! شقی و بدبخت و بیچاره در دنیا کسی است که ماه رمضان بر او بگذرد و کاری نکند که آمرزیده شود.

یعنی آنقدر این ماه مستعد بر بخشش است، اگر کسی نتوانست بهره ببرد، آدم بیچاره ای است. پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله ادامه دادند: من آمین گفتم، یعنی خدایا استجابت کن. به پلۀ دوم رسیدم، جبرئیل عرض کرد: یا رسول الله! بیچاره و بدبخت در دنیا کسی است که پدر و مادر و یا یکی از این دو را داشته باشد ولی برایشان کاری نکند که اهل بهشت شود.

چون پدر و مادر نردبان بهشت هستند. مادر پل رسیدن به بهشت است. شیخ انصاری رضوان‌الله‌علیه با آن همه عظمت و مرجعیت و جایگاهش، مادرش که از دنیا رفته بود، ایشان بسیار بیتابی می کرد و اشک می ریخت. گفتند: چرا انقدر بیتابی می کنید؟ گمان می کردند به خاطر داغ مادر است که انقدر اشک میریزند. فرمودند: بیتابی من بخاطر این است که من وسیله ای داشتم که به وسیلۀ آن به بهشت بروم و او را از دست دادم.

پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله ادامه دادند: به پلۀ سوم که رسیدم جبرئیل عرض کرد: یا رسول الله! بدبخت و بیچاره در دنیا کسی است که نام تو در مقابل تو برده شود و صلوات نفرستد.

در حدیث دارد: فردای قیامت در کفۀ اعمال شما هیچ عملی سنگین تر از درود بر پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله و آلش نیست. فرمودند در ماه شعبان زیاد اهل این ذکر باشید.

مطلب دومی که در این ماه به آن سفارش شده است، صدقه دادن در این ماه است. فرمودند ولو به اندازۀ دادن یک خرما. یعنی اگر توانایی نداری، مقدارش کم باشد ولی صدقه بده.

ماه رمضان نزدیک است و برخی از خانواده ها بچه های 9 و 10 ساله و 11 ساله دارند که امسال می خواهند روزه بگیرند، 17 ساعت باید روزه دار باشند. اگر در طول سال سفرۀ آنها خالی باشد حداقل یک لیوان آب میخورد. نانی در جای نان وجود دارد که بخورد، در ماه رمضان 17 ساعت گرسنه باشد اما به افطار که میرسد، چیزی سر سفره نباشد. برای این خانواده سخت می گذرد. یکی از برنامه هایتان باشد که خانواده ای که میدانید مستحق است و نیاز دارد، ماه رمضان سفرۀ آنها را پر کنید.

سومین عمل در ماه شعبان خصوصاً در این روزهای پایانی به آن سفارش شده است، روزه در این ماه است. امام صادق علیه‌السلام فرمودند: روزۀ ماه شعبان برای فردای قیامت شما همانند پس انداز و ذخیره است.

چطور شما برای روز مبادا پس انداز دارید، روزه این ماه هم همانند پس اندازی است که جایی گیر می کنیم. مبادای ما چه زمانی است؟ شب اول قبر! فردای روز حساب و کتاب!

پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله از کنار قبرستانی عبور می کردند و ماه رجب بود. دیدند اهل قبور در عذاب هستند، ایشان بسیار دعا کردند و اشک ریختند و غصه دار شدند. راوی روایت می گوید: حضرت علیه السلام فرمودند: اگر یک روز از ماه رجب را روزه می گرفتند الان اینگونه گرفتار نمی شدند.

طبق این حدیث روزه رجب و شعبان پس انداز برای فردای محشر است. فرمودند: نمی شود کسی در ماه شعبان روزه بگیرد و خداوند معیشتش را اصلاح نکند. روزه این ماه شر دشمن را دفن می کند. لذا خودمان را از روزه ماه شعبان محروم نکنیم.

چهارمین عمل در این روزها استغفار است. یعنی از خداوند طلب آمرزش کنیم. وارد شده است که در روزهای ماه شعبان هر روز 70 بار استغفار کنیم. چقدر زمان میبرد؟ 5 دقیقه، 6 دقیقه! اما متأسفانه ما توفیقش را نداریم.

در ادامه این مراسم؛ ذاکرین اهل بیت علیه السلام حاج محمد نوروزی، حاج علی آینه چیو سید جواد چیذری به مدیحه خوانی پرداختند.