در شب چهارم رمضان الکریم در مهدیه تهران برگزار شد + گزارش تصویری

کد خبر: 35115
مراسم شب چهارم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام قرنی و مداحی حاج احمد زین العابدین در مهدیه تهران، برگزار شد.

وارث: مراسم شب چهارم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام قرنی و مداحی حاج احمد زین العابدین در مهدیه تهران، برگزار شد.

در ادامه متن سخنان حجت الاسلام قرنی را می خوانید:


در ادامه بحث معرفت نفس به اینجا رسیدیم که کلید خدا شناسی خود شناسی است.

"من عرف نفسه فقد عرف ربّه "

کسی که خود را بشناسد خدا را می شناسد و به تعبیر مرحوم سبزواری بدون خود شناسی معاد شناسی محال است و نوعا شبهات معاد ناشی از عدم معرفت نفس است. طبیعی است آن معرفتی که کلید خدا شناسی است و بدون آن معاد شناسی محال است به معنای شناخت عرفی خود نیست. درواقع می خواهیم بدانیم حقیقت و جوهر نفس چیست؟

بحث معرفت نفس در تمام مکاتب الهی و حتی غیر الهی مطرح است و از نظر فلسفی  اظهار نظر کرده اند. که چکیده اش را ملا صدرا در جلد 8 "اسفار" در سه جمله بیان کرده:

«از نظر مادیون انسان جسمانیه الحدوث و جسمانیه البقا است.» همه وجود انسان همین بدن است. تا بدن هست من هم هستم و با از بین رفتن بدن انسان نابود می شود و جز وجود مادی هیچ وجودی در هیچ عالمی وجود ندارد. و ماوراء ماده وجود ندارد.

چند نکته بیان کنم: این نظریات حرف تازه ای نیست و از بدو خلقت انسان وجود داشته و فقط تغیر نام داده است. گاهی طبیعیون نامیده می شوند که می گویند چیزی ماوراء طبیعت وجود ندارد. در فرهنگ قرآنی دهریون نام دارند اقتباس از آیه شریفه که خداوند توصیف می کند این گروه وافکارش را" نَموتُ و نُحیی و ما یُهلَکنا اِلّا الدَّهر" "آن چیزی هم که ما را می برد جز دست طبیعت و روزگار چیز دیگری نیست." در روایات این گروه زندیق نامیده شده اند و در شاگردان امام صادق علیه‌السلام  هم زنادیق وجود داشتند یعنی منکر خداوند بودند.

کتاب "توحید مفضل" که  مفضل بن عمر آنرا ثبت و ضبط کرده است درواقع جواب های امام صادق علیه‌السلام  به ابو شاکر دیصانی و ابن ابی العوجا مادی است و تا آخر عمر هدایت نشدند. زیرا مشکل در قابلیت قابل است نه در فاعلیت فاعل. بعد از اسلام تغییر کرد به مادیون وبعد مدرن شد با نام متریال و طرفتارانشان متریالیسم شدند. استدلالشان 2000 سال قبل از میلاد مسیح علیه‌السلام به موسی علیه‌السلام این بود که وقتی به میقات رسیدند گفتند:"  وَإِذْ قُلْتُمْ يَا مُوسَى لَن نُّؤْمِنَ لَكَ حَتَّى نَرَى اللَّهَ جَهْرَةً فَأَخَذَتْكُمُ الصَّاعِقَةُ وَأَنتُمْ تَنظُرُونَ"(بقره55)" «اى موسى، تا خدا را آشكارا نبينيم، هرگز به تو ايمان نخواهيم آورد. پس در حالى كه مى‏ نگريستيد صاعقه شما را فرو گرفت» الان نیز همین است، در واقع می گویند چیزی که حس نکنیم وجود ندارد.

ماده چیست؟ ماده در فلسفه قدیم یعنی عناصر اربعه: آب، خاک، بادوآتش. همه ی موجودات از این عناصر تشکیل شده اند و الان می گویند: ماده عناصر جدول مندلیف است. این درست است اما اینکه می گویند این است و غیر این نیست باطل و غلط است. این تفکر مادی گرایانه به اندیشه های وهابیت هم نفوذ کرده است. ریشه تفکر وهابیت ابن تیمیه اندولوسی است. محمد ابن عبدالوهاب حرفی برای گفتن ندارد و تمام حرف برای ابن تیمیه است. وهابیت خدمت بزرگی کرد به اسلام  اینکه اگر افکار مدرن این تیمیه پیگیری می شد مشکل بیشتری ایجاد می شد و آنها این تفکرات را از رده خارج کردند و نفرت به این تفکرات را درما ایجاد کردند. تفاوت وهابیت با مادی گرایان در این است که مادیون اعتقاد به معاد ندارند ولی وهابیت بر معاد اعتقاد دارند. از جاهایی که این نفوذ خود را نشان می دهد آنجاست که زیارت را نفی و قبور را تخریب می کنند.