آیت الله قرهی: عاشورا گم میشد، اگر حضرت زینب(س) نبود

کد خبر: 49383
ولادت حضرت زینب کبری (س) با سخنرانی آیت الله روح الله قرهی و مداحی حاج مهدی محمدی و حاج حسین محبی در موکب کهیعص برگزار شد

وارث: ولادت حضرت زینب کبری (س) موکب کهیعص با سخنرانی آیت الله روح الله قرهی و مداحی حاج مهدی محمدی و حاج حسین محبی، برگزار شد.

در ادامه ی خبر متن سخنان آیت الله قرهی را می خوانید:

ایت الله قرهی: عاشورا گم میشد، اگر حضرت زینب(س) نبود.

شخصیت ویژه ی حضرت زینب (س)

نکته ی مهم از حضرت زینب سلام الله علیها، ایشان خواهر سیدالشهدا هستند. دو فرزند ایشان در کربلا به شهادت رسیدند. اردادت و علاقه ی زیادی بین ایشان و حضرت ابی عبدالله وجود داشت. احترامی که برادران حضرت به حضرت زینب می گذاشتند و اینکه سفیر مصائب کربلا بود، ام المصائب لقب گرفت. اگر ایشان نبودند عاشورا گم می شود.

اگر مصائب کربلا نبود، خود شخصیت ایشان به تنهایی موضوعیت دارد؟ این شخصیت برای ابی عبدالله و قضیه ی آگاهی بخشی عاشورا فدا کرد. دختر امام علی علیه السلام، و حضرت فاطمه سلام الله علیهاست، که هردو معصوم بودند، و برادرشان حضرت سیدالشهداست، جدشان پیامبر عظیم الشان است، مادر شهید هستند، اینها افتخار بزرگی برای حضرت زینب سلام الله علیهاست، اما اینها شخصیت ایشان را تشکیل نمیدهد. برتر از اینها هست.

به طور مثال بعضی از خانواده های شهدا قبل از شهادت فرزندانشان، خیلی شناخته شده نبودند. اما بواسطه شهادت فرزندشان به عظمتی میرسند که قبل از آن این عظمت را نداشتند. درست است که قبل از آن دارای شخصیت هستند، اما این عظمت را نداشتند. اگر والدین شهدا را ببینیم دستشان را میبوسیم. خاک پایشان را سرمه ی چشممان می کنیم. اجری که امروز به واسطه شهادت فرزندشان پیدا کردند، قبل از آن نداشتند.

مناظرات علمی امام رضا (ع) به زبانهای مختلف

عظمت حضرت زینب سلام الله علیها صرفا به خاطر حضرت امام حسین ، امام حسن، امام علی علیهاالسلام و.. نبوده است. به عنوان مثال اینکه به امام هشتم، رضا گفته می شود این است که در دوران سختی بودند، و این رضایت به مقدرات الهی بیشتر نمود پیدا کرد. حضرت امام موسی کاظم علیه السلام در زندان بودند، حداقل از 7 تا 14 سال. بعد ایشان به ظاهر ولیعهد ماموم شد. خیلی از علویون اعتراض کردند. نعوذبالله فکر کردند امام ریاست طلب است. از اینجا به بعد بعضی ها 7 امامی شدند. اما امام رضا علیه السلام راضی به رضایت حضرت حق بود. بعدا معلوم شد حق با امام بوده است. چون امام مامور الهی است. مناظراتی که ماموم برای منکوب شدن امام تشکیل داد. اما امام با زبان هندی، چینی، و زبانهای مختلف دنیا مناظره ی علمی کرد. اباصلت بسیار تعجب کرده بود. امام فرمودند ما حجت خدا بر روی زمین هستیم. حجت خدا همه جوره مطالب دارد. یکی از القاب حضرت عالم آل محمد (ص) هست. علم ایشان معلوم شد. امام صادق علیه السلام به صادق القول و الفعل معروف هستند. اما جعفر کذاب هم شخصی بود که از 3 طرف اتصال به معصوم داشت.

پس صرف اتصال به معصوم داشتن سبب بزرگی و عظمت شخصیت نخواهد بود. فضیلت حضرت زینب سلام الله علیها به خود ایشان است. حال حساب بکنید این خود حضرت است که خودش را برای برادرش فدا میکند.

ماجرای نامگذاری حضرت زینب (س)

زينب كبرى (س) روز پنجم جمادى الاول سال 5 يا 6 هجرت در مدينه چشم به جهان گشود. خبر تولد نوزاد عزيز، به گوش رسول خدا (ص) رسيد. رسول خدا (ص) براى ديدار او به منزل دخترش ‍ حضرت فاطمه زهرا (س) آمد و به دختر خود فاطمه (س) فرمود: "دخترم ، فاطمه جان ، نوزادت را برايم بياور تا او را ببينم ". سپس حضرت به گونه و دستهای او بوسه زد.

مادرش حضرت زهرا (س) او را نزد پدرش اميرالمؤ منين (ع) آورده و گفت : اين نوزاد را نامگذارى كنيد! حضرت فرمود: من از رسول خدا جلو نمى افتم .اميرالمؤ منين على (ع) به آن حضرت عرض كرد: نامى را براى نوزاد انتخاب كنيد. رسول خدا (ص) فرمود: من بر پروردگارم سبقت نمى گيرم .

در اين هنگام جبرئيل (ع) فرود آمده و سلام خداوند را به پيامبر(ص) ابلاغ كرده و گفت :نام اين نوزاد را ((زينب )) بگذاريد! خداوند بزرگ اين نام را براى او بر برگزيده است .

علم حضرت زینب کبری اکتسابی نبوده و علم غیب است

حضرت زینب کبری به عنوان 14 معصوم محسوب نمی شوند. اما عصمتی دارد که اسم او را از عرش آوردند. لذا پیامبر فرمود من اسم گذاری نمیکنم، خطاب از عرش آمد که نام او "زین اب" یعنی زینت پدرش هست. و چه زینتی که او به عنوان فاطمه ی صغری نزد ماست. معلوم میشود که خود حضرت زینب سلام الله علیها موضوعیت دارد. اگر بنا بود غیر از حضرت زهرا عصمت کامله باشد، حضرت زینب سلام الله علیها خواهد بود. حضرت زینب سلام الله علیها شاگرد پدرشان است. وجود مقدس امیرالمومنین به حضرت زینب (س) فرمود: بِحَمدِاللهِ عالِمَةٌ غَیرُ مَعَلِِّمَةٍ و فَهِمَةٌ غَیرُ مفَهِّمَهةٍ؛ تو به لطف خدا عالم و دانشمند بدون معلّم( از این روست که امام زین العابدین به وی «عالمه غیر معلمه» لقب می دهد.)1

ایت الله قرهی: عاشورا گم میشد، اگر حضرت زینب(س) نبود.

پی نوشت:


1- امام سجاد علیه السلام : «یا عمه اسکتی ففی الباقی من الماضی اعتبار وانت بحمدالله عالمة غیر معلمه فَهِمة غیر مفهمه ...» (سفینة البحار، ج 1، ص 558، بلاغات النساء ص 23.) سید نور الدین جزایری می نویسد: از این جا چند مطلب معلوم می شود: اول: مسلم است که حضرت زینب علیهاالسلام دارای این مرتبه بوده که حضرت این را بیان کرده است. دوم: در این بیان، حضرت خواست شئونات آن مخدره را ظاهر سازد. سوم: حضرت خواست تلافی نماید به عمه، چنان چه حضرت زینب علیهاالسلام در کربلا تسلی داد فرزند برادر را و... برخی ملک را نبیند آن را «محدث» گویند ... و علیا حضرت به درجه الهام و محدثه نائل شده چنان چه حضرت سجاد می فرماید «عالمة غیرمعلمه» صریح در طریق الهام است و چون از القاب آن مخدره، محدثه و مخبره بوده، ظاهر این است که دارای این درجه هم بوده و معلوم است کسی که دارای مرتبه الهام باشد، محدث بودن چندان مرتبتی نباشد نسبت به مقام او. چه این که خادم و خادمه اهل بیت رسالت علیهم السلام سلمان و [محدث و] محدثه بوده اند.» (خصائص زینبیه، ص 79.)