نصب درب باب‌القبله حرم امامین عسکریین(ع)/ احداث صحن حضرت زهرا(س) در نجف به مرحله نماسازی رسید

کد خبر: 49631
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس از نصب درب باب‌القبله حرم امامین عسکریین(ع) در سامرا خبر داد و گفت: در آینده نزدیک این درب پرده‌برداری خواهد شد.
وارث :جابر مهدی‌یار، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس، از نصب درب بزرگ باب‌القبله حرم امامین عسکریین(ع) در سامرا خبر داد و گفت: این درب با هزینه قریب 200 میلیون تومان از محل نذورات مردم آباده و داراب، توسط هنرمندان درودگر، منبت‌کار و خط آباده ساخته شده است.
وی افزود: ارتفاع این درب 6 و نیم متر و عرض آن سه و نیم متر است که توسط این ستاد به سامرا منتقل شده و توسط اساتید نجار در باب‌القبله سامرا نصب شده است و در آینده نزدیک پرده‌برداری خواهد شد.

اشاره به عملیات احداث صحن حضرت زهرا(س) در نجف اشرف
مهدی‌یار در ادامه به احداث صحن حضرت زهرا(س) در حرم مطهر حضرت علی(ع) در نجف اشرف اشاره کرد و گفت: مجموعه صحن در زمینی به وسعت 7 هکتار از جوار حرم حضرت علوی تا بحر نجف محاسبه می‌شود و در این مساحت 220 هزار مترمربع زیربنا در 4 طبقه طراحی شده است.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس با بیان اینکه تمام نیازمندی‌های زائران در این صحن پیش‌بینی شده است، گفت: خدمات درمانی، میهمان‌پذیری، کتابخانه‌ای، حوزه علمیه، اداری به اضافه مجموعه زیارتگاه‌هایی که عملاً تحت عنوان شبستان‌ها برای زائران پیش‌بینی شده است تا زائران بتوانند در آنجا با آرامش به زیارت بپردازند.

اسکان زائران اربعین در صحن حضرت زهرا(س)
وی خاطرنشان کرد: پیش از این مساحت حرم حضرت علی(ع) در مقام این حضرت نبوده و نیست چون جای بسیار کمی دارد لذا با احداث این صحن، عملاً 7 هکتار زمین به فضای حرم مطهر محلق شد و وسعت قابل توجهی پیدا کرد و از این پس زائران به راحتی می‌توانند از این محل استفاده کنند ضمن اینکه ما در ایام اربعین، زائران بیشماری را در آنجا اسکان دادیم و عملاً صحن حضرت زهرا(س) موجب پذیرش زائران فراوانی در اربعین حسینی شد.

هم‌اکنون هنرمندان فارس در حال آینه‌کاری صحن حضرت زهرا(س) هستند
مهدی‌یار با تصریح اینکه خوشبختانه عملیات احداث این صحن پیشرفت مناسبی داشته است، گفت: هم‌اکنون هنرمندان استان فارس در این صحن مطهر در حال آینه‌کاری هستند و این نشان می‌دهد که شرایط احداث صحن به مرحله زیباسازی رفته است و  عملاً بخشی از این صحن دارد مراحل پایانی خود را طی می‌کند و امیداریم رد زمان معین و در ادامه مناسبی بخشی از این صحن افتتاح شد.

پیش‌بینی‌ها برای افتتاح بخش‌هایی از این صحن از رمضان آینده به بعد است
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس در پاسخ به اینکه این صحن چه زمانی افتتاح خواهد شد؟ گفت:‌ هنوز دقیقاً مشخص نیست اما پیش‌‌بینی‌ها برای افتتاح بخش‌هایی از آن برای ماه رمضان آینده به بعد است.
وی با اشاره به نقش مردم فارس در احداث این صحن عنوان کرد: اساتید، هنرمندان، مهندسان و همچنین کسانی که در بخش نماکاری فعالیت می‌کنند از استان فارس در احداث این صحن مشارکت دارند ضمن اینکه پیمانکاران و کارگران فنی و تخصصی نیز از این استان به نجف اشرف اعزام شده‌اند.

اشاره به نقش مردم فارس در احداث این صحن
مهدی‌یار، ارسال مصالح ساختمانی و امکاناتی که مدنظر احداث صحن است را از جمله اقدامات مردم فارس دانست و گفت: از همه مهم‌تر اینکه مهندسان استان فارس نقش نظارتی خوبی را به عهده دارند و به نظر می‌رسد با توجه به شرایطی که در مجموعه نجف اشرف داریم و با استقبالی که از طریق تولیت آستان حرم حضرت علی(ع) اتفاق افتاده است، هماهنگی‌ها برای اینکه یک سرعتی به کار داده شود خیلی خوب انجام شده است و عملاً بچه‌های استان فارس توانسته‌اند سهم خود را در موضوع پشتیبانی چه به لحاظ ریالی و چه به لحاظ خدماتی انجام دهند.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس خاطرنشان کرد: استمرار رساندن اعتبارات مورد نیاز با نذورات مردمی همچنان ادامه دارد و نیازمندی‌های فنی و تخصصی و کارگری از طریق مردم فارس دارد انجام می‌شود به عنوان مثال یکی از گروه‌هایی نماکاری سنگ‌ها که اعزام کردیم حدود 10 روز پیش بود.

قریب 600 متر مربع از فارس به سامرا انتقال داده می‌شود
وی در ادامه به تأمین فرش‌های مورد نیاز حرم‌های مطهر از سوی مردم فارس اشاره کرد و گفت: اخیراً مقداری فرش را آماده‌ کرده‌ایم تا برای حرم امامین عسکریین در سامرا ارسال کنیم و این فرش‌ها عمدتاً از محل نذورات مردم فارس از جمله شیراز تأمین شده است.
مهدی‌یار با یادآوری اینکه مردم فارس پیش‌از این برای حرم‌های مختلف عتبات عالیات فرش ارسال کرده‌اند، ابراز کرد: نیازمندی‌های حرم‌ها با توجه به ساخت و ساز آن‌ها است و ما به صورت ناپیوسته برای آن‌ها فرش ارسال می‌کنیم و اکنون هم تقریباً قریب 600 متر مربع فرش مهیا کرده‌ایم تا به سامرا انتقال دهیم.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس در پایان از مردم فارس درخواست کرد کسانی که علاقه‌مند به مشارکت در سازندگی حرم‌های مطهر هستند، نذورات خود را به این ستاد واقع در شیراز، خیابان مشیر فاطمی، انتهای کوچه 5 و یا در شهرستان‌ها به دفاتر ستادهای عتبات عالیات خود اهدا کنند چرا که اکنون شرایط بسیار مناسبی برای ساخت و ساز حرم‌های مطهر به لحاظ بین‌الملل مهیاست و در ارتباط با حرم‌های مطهر هیچ مشکلی وجود ندارد.

/1102101305