نهضت عاشورا الهام بخش حماسهٴ بزرگ دفاع مقدّس

کد خبر: 60286
شرف ملي و ديني اين ملّت از سالار شهيدان است و دفاع هشت سالهٴ ملّت ايران رنگ و بوي كربلا داشت و در شب‏هاي عمليات از خط شكنان خاكريز مقدّم، نوايي جزمرثيهٴ «ياحسين»به گوش نمي‏ رسيد.
وارث: گرامی داشت هفتۀ دفاع مقدس را باید فرصتی مغتنم جهت یادآوری رشادت غیور مردان جبهۀ حق علیه باطل دانست.آنان که با اهداء خون پاکشان به ایران مقتدر امنیت و صفا بخشیدند و چشم طمع جهانیان را نسبت به خیال تجاوز به این مرز و وبوم تا ابد کور نمودند.در این مجال بر آن شدیم تا از بنان شیوا و ژرف حکیم متأله آیت الله العظمی جوادی آملی در کتاب شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی بهره مند گردیم.

ایشان در بخشی از این کتاب آورده اند: براساس آموزه ‏هاي اساسي اسلام، مسلمان هرگز نبايد جنگ طلب، متجاوز و آغازكنندهٴ جنگ باشد؛ ولي بايد در برابر ستم و تجاوز دشمنان دين بايستد و تا ستمگران را برجاي خويش ننشاند، از پاي ننشيند.


معظم له به ضرورت محبوبیت و حفظ دین خداوند اشاره داشته و بیان داشتند: ركن اساسي جهاد نزد شما محبوب‏تر از اين است كه دين خدا حيات دنيايي باشد و حفظ دين، عزيزتر از حفظ خانه و مركز كار. از اين‏ رو، انسان مصممي مي ‏طلبد كه عملا ً نشان دهد دين در نزد او عزيزتر از برادر، فرزند و دنياست و براي حفظ دين، همهٴ شؤون وابسته را رها كند و روي آن سرمايه‏ گذاري كند و بگويد: به جهاد در راه خدا مهر مي‏ ورزم و زندگي با افراد ظالم براي من رنج ‏آور است و نه تنها آن را بد مي‏ دانم، بلكه از آن منزجرم.


ایشان نهضت عاشورا را الهام بخش قيام امام خميني (قدس سره) و حماسهٴ بزرگ دفاع مقدّس دانسته و تشریح کردند: نهضت عاشورا الهام بخش قيام امام خميني (قدس سره) و حماسهٴ بزرگ دفاع مقدّس بوده و نيز به ملّت ايران، انديشهٴ خردمندانه و انگيزهٴ صادقانه بخشيده است. شرف ملي و ديني اين ملّت از سالار شهيدان است و دفاع هشت سالهٴ ملّت ايران رنگ و بوي كربلا داشت و در شب‏هاي عمليات از خط شكنان خاكريز مقدّم، نوايي جزمرثيهٴ «ياحسين»به گوش نمي‏ رسيد.


مفسر قرآن به استقامت و بردباری امام راحل عظیم الشأن در این راستا اشاره داشته و آورده اند: مبارزه و تلاش‏ هاي شاگرد امام حسين (عليه‏ السلام) يعني امام راحل (قدس سره)نيز شاخه ‏اي از شجر طوباي قيام آن حضرت(عليه ‏السلام) است. عاقلان عصر انقلاب به امام راحل (قدس سره)مي‏ گفتند: در اين شرايط، نهضت شما به ثمر نمي‏ رسد؛ ولي او عاشقانه تصميم گرفت و در جهاد اكبر پيروز شد. پيروان خالص و مخلص او نيز كه خود را با نارنجك به زير تانك مي‏ افكندند، عاشقانه شهيد شدند؛ نه عاقلانه.


معظم له در بخش دیگری به«ثار الله» شدن خون شهداء پرداخته و مرقوم داشتند: كسي كه براي خاك مي‏ جنگد خونش هم به اندازهٴ خاك مي‏ ارزد؛ ولي اگر براي خدا جنگيد، خونش «ثار الله» است و خونهاي او ياد خداست.

/1102101305